Dag 1-3: Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 1-3: Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 1-3: Singapore

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

20 Juli 2014 | Singapore, Singapore

Gebogen hoofden. Neergeslagen ogen. In de metro van Singapore klinkt een zwijgende stilte. Maar niet uit verlegenheid, of een aangeleerde ingetogenheid. Maar uit aanbidding. Met grote ogen en dopjes in de oren bewonderen de Singaporezen de schermen van hun mobiele telefoons. Facebook. WhatsApp. Instagram. De Nederlandse hang naar sociale media verdwijnt in het niet bij de verslaving alhier. Jong en oud, iedereen aan de smartphone.
De metro brengt ons in een rechte lijn naar onze bestemming. De informatievoorziening is dan ook compleet. Overal hangen metroschema’s en kaarten van de omringende straten. Eén foto met de iPhone en een stadsplattegrond is overbodig. Soepel als in Amsterdam reizen Alex en ik naar de highlights: Raffles Hotel, Orchard street, Little India, Marina Bay en de Merlion. Een hoogtepunt is het uitzicht vanaf de cocktailbar op de 71e verdieping van het Swissôtel, met een fantastisch uitzicht op de futuristische gebouwen die deze moderne en westers aanvoelende Aziatische metropool ons toont.
In Chinatown eten we onze eerste heerlijke oosterse maaltijden. En leren we de mentaliteit van Singapore kennen in een Chinees marktkraampje. ‘Don’t believe the Chinese astrology, don’t believe the handreaders. Work hard en earn money, that’s all.’ Aldus het verkooppraatje voor Chinese eetstokjes. Het lijkt erop dat de Chinezen, Maleisiërs en Indiërs die in deze stadsstaat wonen ook daarvoor hier zijn: hard werken. De schone en gestructureerde omgeving lijkt zich daarvoor te lenen. ‘No eating and drinking in the subway, fine $500,-.’ ‘No loitering.’ ‘No sitting on the steps of the escalator.’ Bij waterrand: ‘For your own safety, please do not go beyond this point.’ ‘Bij metrospoorrand: ‘Value life. Act responsibly.’ En bij een deur: ‘Caution. Keep clear. Door may open without warning.’ Er blijft dan ook weinig over behalve hard werken.
Voor Alex en mij was dit een prachtig begin. Singapore. Op naar Indonesië.

• 20 Juli 2014 - 17:18

Broer Daniël:

Mooi verslag weer broeder! Via Alex haar facebookpagina krijgen we ook e.e.a. van jullie reis mee! Veel plezier verder! Ps. Fijn dat je voor de (voordelige) constructie Helsinki - Singapore gekozen hebt en niet via Kuala Lumpur...

• 21 Juli 2014 - 12:11

Mem:

Lieve Jelmer en Alex!

Heel fijn dat jullie veilig zijn aangekomen! En dat jullie ons zo goed op de hoogte houden via sms en facebook.
    Mooi verhaal weer! Rare jongens daar in Singapore, hopelijk is het in Indonesie niet alleen maar hard werken...
    Wij gaan vanmiddag naar Drenthe, nemen wel de tablet mee, maar weet niet zeker of we daar internet hebben, maar contact via sms kan altijd.
    Mooie foto van jullie!
    Heel veel plezier en veel liefs van mem xxx en tante J.

• 21 Juli 2014 - 12:14

Sanne En Bert:

Hee Jelmer en Alex,

Wat fijn dat jullie veilig zijn aangekomen en de eerste dagen zo voorspoedig zijn verlopen! Het wordt vast weer een hele mooie ervaring met bijzondere belevenissen! Heel veel plezier, doe voorzichtig en geniet!

Leafs Sanne en Bert

• 22 Juli 2014 - 14:51

Babette:

Lieve Alex en Jelmer,
    Zo leuk om te lezen wat jullie daar beleven! Heb het goed samen!

X Babs