Dag 26-32: Limpopo - Reisverslag uit Polokwane, Zuid-Afrika van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 26-32: Limpopo - Reisverslag uit Polokwane, Zuid-Afrika van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 26-32: Limpopo

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

12 December 2012 | Zuid-Afrika, Polokwane

Onder het oog van de nietsontziende Zuid-Afrikaanse zon omklemt mijn hand de klauw van een leeuwenwelp. Hoewel nog klein schuilt in dit jong de natuur van de grote Afrikaanse leeuwen die we net passeerden. Toch staat Simba mijn handdruk toe en verlaat ik met tien vingers en tenen zijn verblijf. Ik ben op vakantie in Limpopo. Na een tweede week Surgical Ward heeft dr. Sofinia me uitgenodigd dit weekend hem en zijn gezin te vergezellen op hun trip naar noordwestelijk Zuid-Afrika. Samen met twee andere Iranese dokters en hun gezinnen die elders in het land werken verkennen we nu de provincie naast Mpumalanga, waar Piet Retief ligt. Zowel dr. Sofinia, zijn vrouw en twee zoons als de andere Iraniërs zijn erg gastvrij en het is heel gezellig wanneer we samen eten, discussiëren en leeuwen de hand schudden. Bovendien is het heel leuk om wat meer van het land te zien na het vliegveld, de snelweg en Piet Retief tot zover. De natuur bloeit groen in de huidige zomer en het glooiende landschap biedt fraaie vergezichten. De shortcut over de rode Afrikaanse hobbelweg dwars door het regenwoud is avontuurlijk en het krokodillenreservaat is dat ook: opeens omklemmen mijn handen het lijf van een babykrokodil. Buiten tonen de volwassen beesten hun ware aard wanneer het voedertijd is: scherpe tandenrijen klappen krachtig op elkaar en schrokken hele kippen snel naar binnen. Ook wij genieten van ons gezamenlijk eten en drinken, wanneer we op zondag een boer uit Malawi en zijn Iranese vrouw opzoeken op hun prachtige landgoed. Op de terugweg hoeven we niet meer langs de ambassade van Iran in Pretoria en genieten we van het gevarieerde landschap, Fanta en Iranese koekjes. Morgen begin ik in de Town Clinic, de eerstelijns gezondheidspost van Zuid-Afrika waar volgens mij alleen zusters werken. Waar dat is en hoe ik er kom is me nog onbekend. Maar ik ben uitgerust, opgeladen en weer klaar voor een nieuwe ervaring in medisch Zuid-Afrika.

  • 12 December 2012 - 21:02

    Sanne En Bert:

    Hoi lieve Jelmer!

    Wat een mooi verslag weer en wat leuk dat je een weekendje weg bent geweest! Wat een belevenis! We hopen dat het goed met je blijft gaan en wensen je veel succes op je nieuwe werkplek. Hier gaat alles goed. Na de sinterklaas drukte zitten we nu volop in de kerstsfeer. Ik moet nog één week werken en dan heb ik lekker vakantie! Geniet van alles wat je meemaakt daar en we denken aan je!

    Liefs Sanne en Bert

  • 12 December 2012 - 21:28

    Marieta:

    Heeey Jelmer,
    ik zit hier heel zielig alleen thuis te wezen dus check m'n mail even en wat zie ik? Een reisverslag, joepie!! ;) (Daniël is bdw naar een vergadering, dus ben vast niet heel lang alleen haha)
    Maar je omschrijft het allemaal érg leuk!
    Als lezer kan je je heel goed inleven hoe het daar is, leuk leuk leuk! :)
    Heel veel plezier en succes verder, en je moet jezelf niet op laten eten door een krokodil of leeuw... :)
    Een dikke kus van Jorijn en Ferieke.

    Liefs Marieta (en ook namens Daniël, denk ik)

  • 13 December 2012 - 12:02

    Hanny Krist:

    Hoi Jelmer,

    Wat leuk om je avonturen mee te kunnen beleven d.m.v. deze site. Wij kunnen ons er niks bij voorstellen, maar het is vast erg mooi. Dus weer een nieuwe uitdaging, wat je werk betreft en waar je intussen vast al mee begonnen bent.
    De tijd gaat erg snel en voor je het weet ben je weer in het koude Nederland.
    Dus geniet eerst nog maar van alles wat je daar meemaakt, hoewel het niet altijd positief is, en dan denk ik vooral aan je werk natuurlijk.

    Jelmer, heel veel succes bij alles wat je doet.
    Leafs, tante Hanny

  • 13 December 2012 - 19:50

    Je Allerliefste Toekomstige Collega:

    Hai Jelmer!

    Zorg je wel dat je heelhuids terug komt? Het zou zonde zijn als je toch niet op B6 kunt komen werken doordat je 4 vingers en een been mist! Zo te lezen leer je veel en doe je veel nieuwe ervaringen op. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om te werken met de beperkte mogelijkheden in zo een gebied! Geniet nog maar lekker want voor je het weet ben je weer terug!

    x (ik neem aan dat je wel weet wie je allerliefste toekomstige collega is ;))

  • 15 December 2012 - 12:10

    Mem:

    Hoi leave Jelmer!

    Wat weer een mooi verslag van je belevenissen! En wat leuk dat je even op 'vakantie' kon! Een krokodil vastgehouden en een leeuwtje de hand geschud, wie maakt dat nu mee, geweldig!
    Ben benieuwd hoe je werk in de Town Clinic je bevalt, we horen het vast weer van je.
    Heel veel succes met alles en geniet van alles wat je meemaakt!

    Tot bellens/lezens/mailens!

    Heel veel liefs van mem!! xxx

  • 18 December 2012 - 08:10

    Charlotte:

    Hi Jelmer,
    Vroeg in de ochtend in het ziekenhuis voor mijn normale werkdag is het fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet van al die bijzondere belevenisssen, mzungu!
    xx

  • 18 December 2012 - 15:32

    Marit:

    Mooi dat je een toffe trip hebt gehad dit weekend! Ik zit alweer te wachten op het volgende verhaal! Goeie kerst jochie! xxx

  • 21 December 2012 - 20:36

    Fokje:

    Hoi jelmer,

    Wat in yndrukken en kennis dochst der op. Leuke ferslagen makkest!
    Wy winsje dy nocg in hiele fijne en leersume tiid ta. Goede krystdagen en in sun en lokkich nijjier!
    Groetnis ut Kubaard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 610
Totaal aantal bezoekers 56641

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: