Dag 38, 39, 40, 41: Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 38, 39, 40, 41: Chitwan - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 38, 39, 40, 41: Chitwan

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

15 December 2011 | Nepal, Sauraha

Langzaam sjokt hij voort. Blijkbaar ongestoord door onze aanwezigheid zoekt hij geduldig de lekkerste stukjes eruit en werkt die naar binnen. Als hij de rivierbedding nadert, besluit hij het water naar onze kant over te steken. Al is hij nog maar een baby, hij blijft groot en indrukwekkend en wild genoeg om een ferme aanval te plaatsen. Uiteindelijk besluit hij zijn grote neus met dito hoorn de andere kant op te wenden en vertrekt. De bloedende wond op zijn achterste verraadt dat de neushoorn vandaag genoeg gevochten heeft.
Ik ben in de jungle. Het nationale park Chitwan beschermt een van de laatste stukken jungle in Nepal en biedt ruimte aan vele toeristen om dat natuurschoon te komen bewonderen. Toeristen als Melvin en Judy, een gepensioneerd Brits echtpaar met wie ik het avondmaal deel en kaartspelletjes speel. De volgende dag bezoeken we samen het Elephant Breeding Centre, waar olifanten worden gefokt om de soldaten te helpen door het park te patrouilleren. De kettingen aan hun poten geven een nogal zielig aanzicht en de vrouwtjes zijn het slechts af omdat ze zo'n beetje hun hele vruchtbare leven zwanger moeten zijn. De jeepsafari naar het 20.000 lake is leuk met een krokodil in de verte, en mijn middagwandeling door Sauraha waar mijn hotel staat is dat ook. Na een toch dwars door de weilanden moet ik mij na een verkeerde afslag door de plaatselijke kinderen aan de hand naar huis laten brengen. Stiekem de leukste 100 meter van de hele wandeling.
Op dag drie zijn de Britten vertrokken en zit ik samen met Gesus en Sandra in een kano. Als Spaans stel van rond de 30 delen ze met mij de uitgeholde boomstam die ons rustig over de rivier voert. Daarna gaan we naar de Elephant Bathing en dat blijkt een hoogtepunt: in de rivier zit ik boven op een olifant die me natspettert en vervolgens van zijn rug afslingert. Ik denk nog dat ik had moeten blijven zitten maar ik lach als ik zie dat alle andere toeristen even hard het water inplonzen. 's Middags zitten we weer op een olifant maar nu op het droge: in de elephant safari doorkruizen we de jungle en zien we vele grassen en vogels. Omdat we gisteravond al het stokdansen van de lokale Tharu's hadden gezien spenderen we deze avond aan Spaanse en Nederlandse kaartspelletjes. Ook Kiran, de Nepalese hotelmedewerker, roept vrolijk mee in het 'muy bien!', 'muy mal!', en 'fatal!'.
De laatste ochtend spotten we nog een ontelbaar aantal verschillende vogels en nemen dan de bus terug naar Kathmandu. In de reis van 10 uur terug naar Bhaktapur maak ik de balans op: neushoorns, olifanten, aapjes, een krokodil, herten, pauwen, honderdduizend vogels en een boel gezelligheid. Glimlachend besef ik dat thuis nog meer gezelligheid op me wacht, als ik terugkom en zal vertellen over mijn ontspannen reis naar Chitwan.

  • 15 December 2011 - 09:19

    Froukje:

    Ha die Jelmer dus een leuk tripje gemaakt zo te lezen heerlijk ontspannen en geen gehaast.
    Vorige week donderdag mijn 50 ste verjaardag gevierd, was erg gezellig.
    We wensen jou alvast goede kerstdagen en gelukkig nieuwjaar toe.
    Groetjes Jan en Froukje

  • 15 December 2011 - 20:57

    Broer Daniël:

    Dag broeder! Je vermaakt je nog steeds prima zo te lezen :) Varen in een uitgeholde boomstam, op de rug van een olifant, een krokodil in de verte... Je doet nog steeds heel wat indrukken op daar.

    Nu nog twee weken lesgeven en dan twee weken rondtrekken denk ik? Over exact een maand kom je weer terug naar het koude winderige Nederland ;) Hier gaat alles zijn gangetje. SC Heerenveen doet het cijfermatig prima trouwens! Grote uitslagen (5-1 tegen winterkampioen AZ!) en waarschijnlijk vijfde op de ranglijst voor de winterstop :) Have fun daar in het verre Nepal!

  • 16 December 2011 - 15:38

    Mem:

    Hoi lieve Jelmer!

    Wat een avonturen beleef jij daar, geweldig om dit allemaal mee te maken!
    En wat was het fijn om vorige week even je stem te horen, zie ook mijn mailtje. Zoals Daniel ook al schreef, gaat alles hier zijn gangetje, het gaat goed met ons allemaal!
    We kijken al uit naar je terugkomst, maar geniet vooral van de weken dat je daar nog bent, we beleven alles door jouw verhalen een beetje mee!

    Heel veel liefs van mem!

  • 18 December 2011 - 12:13

    Evelien:

    :o ik wil ook terug olifantjes wasse! :d

  • 18 December 2011 - 18:34

    Sanne:

    He Jelmer!

    Wat een avontuur heb je beleefd in de jungle! Stoer hoor. En zomaar contact met andere mensen, kaartspelletjes spelen en kanovaren, klinkt allemaal superleuk! :-)

    Speciaal voor jou heb ik iets leuks voor je om over te schrijven en mee te nemen naar het kleinste kamertje:

    Donderdag 15 december
    IQ tester

    Je hebt 10 zakken met parels. De aantallen per zak verschillen, maar alle zakken bevatten meer dan tien parels. In negen zakken zitten alleen parels van 10 gram. In 1 zak zitten echter alleen parels van 9 gram. Je hebt verder 1 weegschaal tot je beschikking en je mag maar 1 keer wegen.

    Hoe kom je erachter in welke zak alleen parels van 9 gram zitten, terwijl je maar 1 keer mag wegen?

    Ik hoop dat je deze thuis nog niet gelezen had, succes met puzzelen en ik hoor graag of je de oplossing gevonden hebt! ;-)

    Hier gaat verder alles goed. Vandaag hebben D & M 2 kasten voor mem in elkaar gezet en Jorijn, mem en ik hebben de Kerstboom versierd. Ik heb ook een mooie kerstboom thuis staan, die hebben mem en ik vorige week opgetuigd. Nog maar 1 weekje werken en dan heb ik lekker vakantie! Vorige week ben ik nog ziek geweest, maar gelukkig ben ik weer helemaal opgeknapt.

    Nou, het is inmiddels weer een heel verhaal geworden. Veel plezier en succes maar weer met alles!

    liefs en een dikke knuffel Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 56644

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: