Dag 55,56,57,58,59,60,61: Laatste schooldag - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 55,56,57,58,59,60,61: Laatste schooldag - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 55,56,57,58,59,60,61: Laatste schooldag

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

03 Januari 2012 | Nepal, Bhaktapur

Lesgeven in Nepal. Wat is dat leuk zeg. Wat is het leuk om na een dag meekijken maar gewoon voor de klas te gaan staan en les te gaan geven. Wat is het leuk om iets uit te leggen en de kinderen echt iets bij proberen te brengen. Wat is het leuk om met de taalverschillen om te gaan, Nepalese woordjes te leren en erachter te komen hoeveel je kunt uitleggen met handen en voeten. En wat is het leuk om de hele dag met kinderen te werken, te spelen, streng te zijn, dingen uit te leggen, en te lachen. Maar nu, nu is het voorbij.

Ik zit op de grond in de ruimte van de nursery class. Voor me zitten alle kinderen van de school opeengepakt te luisteren naar de speeches van Nirmala miss en Nu Chhe Ram sir. Zij prijzen mij alle lof toe, althans dat hoop ik want hun afscheidspraatjes zijn in het Nepali. Dan komt Nirmala miss naar me toe, doet me een bloemenkrans en sjaal om, en plant een tika op m'n voorhoofd. Iedereen klapt en Nu Chhe Ram sir bedankt me voor m'n 100% inzet en goede werk in zijn aandoenlijke Engelstalige speech op kladpapier. Dan is het mijn beurt en verras ik alle luisteraars met een dankwoord in vloeiend Nepali. Met veel dank aan Sumi, die ik had gevraagd met Engelstalige speech te vertalen zodat ik in verstaanbare taal kon vertellen hoe leuk ik het vond de kinderen les te mogen geven en hoe erg ik ze zal gaan missen. Want dat zal ik, na twee maanden ken ik ze allemaal bij naam en toenaam en daar afscheid nemen altijd al m'n zwakke punt is zal hen vaarwel zeggen niet minder moeilijk zijn. Ik geef de kinderen chocola en wat er over is van mijn Hollandse vracht potloden en schriftjes en geef de school een ingelijste foto met alle kinderen erop afgebeeld, vervaardigd met veel hulp van Sundar. De school schenkt me een rijkbewerkt houten wandversiering en Santa Maya en de andere teachers to be, die me weten te verrassen met hun aanwezigheid, geven een groot bloemstuk. De kinderen tenslotte geven me alles wat ze missen kunnen, wat varieert van plastic roosjes en Koreaanse stickers tot het met neergeslagen ogen gegeven excuus dat ze (lees: hun ouders) geen geld voor een kadootje hadden. Glimlachend stel ik ze gerust dat dat echt niet erg is. Ze hebben me al zoveel gegeven. Lesgeven in Nepal. Wat was dat leuk zeg.

  • 03 Januari 2012 - 13:00

    Bas:

    Jemig, zit het lesgeven er al weer op? Tijd gaat snel!
    Zo te horen heb je je vermaakt, en een nieuwe roeping gevonden? ;-) Ze zoeken vast ook docenten op de medische faculteit haha.

    Geniet van je laatste weekjes daar!
    Groetjes vanuit een zeer stormachtig Nederland.

  • 03 Januari 2012 - 13:44

    Charlotte:

    Ha die Jelmer,
    O dat was het dan! Snel gegaan of niet?
    Maar goed lekker weer naar huis alwaar code oranje is afgegeven betreffende het weer :(
    xx

  • 03 Januari 2012 - 18:20

    Tante Ynke:

    Hé Jelmer,

    Ik ben zeer onder de indruk van jou mooie verslag, de liefde voor de kinderen en het lesgeven heb je prachtig beschreven.
    Nu dus alvast een beetje afkicken, nog wat mooie dingen van de omgeving bekijken en dan naar huis. Maar er wacht je hier ook vast een warm welkom.
    Wij willen jou nog: 'Folle lok en seine' toewensen. Veel plezier de laatste dagen en voor morgen alvast: 'Fan herte lokwinske mei dyn jierdei'!

    Groetnis en leafs fan ús allegearre.

  • 03 Januari 2012 - 20:32

    Marit:

    Lieve Jelmer,
    Ik heb nogal een turbulente tijd gehad en daarom ben er nu pas achter waar je blog zich bevond. (De email was ik kwijt, Bas gaf me het adres deze week opnieuw). SORRY! Maar ik lees meteen al een heel mooi verhaal, dus de rest ga ik nu even doorwerken. Ik hoop je snel weer te zien en wens je nog een paar mooie dagen daar! Liefs!

  • 04 Januari 2012 - 01:44

    Tante Sietske :

    Hoi Jelmer,

    Ik heb met veel plezier je verslagen gelezen, je hebt veel meegemaakt en veel betekend voor de kinderen daar!
    Jammer dat er altijd weer een eind aan komt, maar ik denk dat er met verlangen naar je thuiskomst wordt uitgezien!
    We wensen je nog een gelukkig en gezond nieuwjaar en alvast ook van harte gelukgewenst met je verjaardag morgen .(Misschien is het daar al 4 Januari, 'k weet niet hoeveel het tijdsverschil is).

    Hart groeten en liefs van ons.

  • 04 Januari 2012 - 09:34

    Mem:

    Lieve Jelmer! Wat een indrukwekkend afscheid en wat fijn dat je het lesgeven daar zo leuk hebt gevonden! Nu nog de bergen in en dan kom je weer thuis. Daar zien wij erg naar uit!
    En vandaag ben je jarig, van harte gefeliciteerd en een hele fijne dag gewenst! Ga je het daar nog vieren? Ik heb geprobeerd je te bellen, maar dat wil maar niet lukken helaas. Heel veel plezier nog de laatste dagen daar en voorzichtig in de bergen!

    Heel veel liefs van mem!

  • 04 Januari 2012 - 14:37

    Sanne:

    Hoi lieve Jelmer!

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Nu zijn jij, Daniël en ik samen 80 jaar, is dat niet leuk? ;-) Ik hoop dat je een leuke dag hebt vandaag, we denken aan je!

    Wat een mooi verslag heb je geschreven over het afscheid van de kinderen en de leraren, het is nooit leuk om afscheid te nemen waar je het zo naar je zin hebt gehad en zoveel geleerd en gedaan hebt.

    Heel veel plezier nog de komende tijd daar in de bergen enzo, voorzichtig zijn he?

    liefs Sanne en een dikke tút van Jorijn en Ferieke (daar pas ik vandaag op)

  • 04 Januari 2012 - 16:15

    Broer Daniël:

    Broeder! Wederom mooi geschreven, het is al met al snel gegaan of niet? Wel raar dat we jouw verjaardag vandaag verder niet vieren. Vorig jaar in Grunn bij Bommen Berend weet ik nog wel, Nepal is me echter net iets te ver ;)

    Gefeliciteerd in ieder geval en we vieren het vast nog als je weer thuis bent :)

    Heel veel plezier de laatste anderhalve week in de bergen van Nepal!

  • 04 Januari 2012 - 21:01

    Gerarg:

    Van harte gefeliciteerd en nog vele gelukkige (reis)jaren.

  • 04 Januari 2012 - 21:23

    Jitske:

    Het is bij jou al nacht, dus ben te laat helaas ;) Maar toch van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Geniet van je laatste tijd daar!

  • 05 Januari 2012 - 19:42

    Beppe Hiske:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Better let dan net!
    Ik kon het moeilijk vinden, om iets te versturen aan jou.
    Maar we doen nog een poging.
    Tot zien in Oudehaske en een goede
    reis terug
    Groetjes Roelof en Beppe

  • 12 Januari 2012 - 12:21

    Evelien:

    oela, een speech in het nepalli! goed gedaan! :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 56689

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: