Dag 62,63,64,65,66,67,68,69,70: Trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 62,63,64,65,66,67,68,69,70: Trekking - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 62,63,64,65,66,67,68,69,70: Trekking

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

11 Januari 2012 | Nepal, Pokhara

Trekkingdag 1 – Vandaag met de gids Peshal naar Pokhara gereden. In de bus geniet ik na van de ochtend: verjaardagsyoghurt met kaarsjes, twee eieren, een tika, een topi, een kaartje en sierraad voor aan backpack van Sumi en veel felicitaties. Ook smsjes van anderen uit Nepal gekregen, erg leuk. Morgen staakt Nepal, ben benieuwd wat dat voor mij betekent.

Trekkingdag 2 – Nepal banda dus geen taxi naar Naya Pul. We besluiten toch maar die richting op te lopen, misschien lukt een taxi morgen. Dan hebben we geluk: de enige rijdende auto vandaag wil ons wel naar Naya Pul brengen. Daar begint de trekking echt: 2 uur plat en 2,5 uur alleen maar omhoog. Ik ben erg moe en vraag me af hoe het morgen zal gaan, dan 6 uur lopen. De dal bhaat en gezelligheid in het hotel maken veel goed.

Trekkingdag 3 – Tijdens de lunch de route bekeken en gezien dat het onhaalbaar is: 4 dagen omhoog kan, maar 2 dagen terug niet, 1 dag te weinig. We gaan niet meer naar Annapurna Base Camp maar mikken op Poon Hill. Na 1 uur omhoog, 1 uur omlaag, 1 uur Nepalees plat en 1,5 uur omlaag wel moe. In de natuurlijke warmwaterbron 20 minuten vanaf het hotel omlaag is het heerlijk ontspannen uitrusten.

Trekkingdag 4 – Het trekken gaat steeds beter. Met driekwartier omhoog, 2 uur Nepalees plat, driekwartier omlaag en nog eens rustig 1,5 uur omhoog ook niet de zwaarste dag. Een prachtige route door gecultiveerde hellingen, een sprookjesbos met lichte hagel en de eerste sneeuw bij het hotel. Het wordt kouder. De nacht met half Zuid-Korea in luidruchtig dronken stemming als buren wordt bijzonder.

Trekkingdag 5 – Het woord glad krijgt vandaag nieuwe betekenis. Na een half uur omlaag en een half uur omhoog glibber ik 1,5 uur omhoog, 1,5 uur Nepalees plat en 1,5 uur omlaag het ijzige, spekgladde pad over. Ik ben mijn trouwe metgezel Peshal erg dankbaar dat hij me deze hellingen over heeft weten te loodsen. Op de top van de berg vlak voor we het hotel bereiken is het koud, winderig, desolaat, gekleurd met wapperende gebedsvlaggen en voorzien van een adembenemend uitzicht. Dat belooft wat voor morgenochtend op Poon Hill.

Trekkingdag 6 – In het donker met mijn warmste klerenbereik ik om half 6 de top van Poon Hill. De zonsopgang doet denken aan Nagarkot: meer wolken dan bergen. Na het ontbijt stappen we flink door en proberen van 2 rustige dagen terug 1 snelle te maken: een extra dag voor mij in Bhaktapur. Het lukt: na 2,5 uur met flinke pas omlaag, 1,5 glibberend op natgeregende steil dalende treden, en 2 uur in marstempo Nepalees plat in de regen zit ik uitgeteld in de taxi van Naya Pul naar Pokhara. Daar eindelijk bereik en met de blije woorden van iedereen dat ik morgen terugkom val ik glimlachend in slaap.

Trekkingdag 7 – Vandaag met Peshal terug naar Kathmandu gereden. Bij de tussenstops zo stijf als een plank: volledige immobiliteit na heftige inspanning geven me stramme spieren. In het buspark bedank ik Peshal en reis door naar Bhaktapur. Daar is iedereen net zo blij me weer te zien als ik hen en ben ik blij dat ik weer terug ben. Een bijzondere tocht, met mooie paden door prachtig natuurschoon en lokale bergnederzettingen, uitdagend en zwaar zowel bergop als bergaf, uniek voor mij en een mooie toegift op mijn reis naar Nepal.

  • 11 Januari 2012 - 11:07

    Mem:

    Hoi lieve Jelmer!

    Blij weer wat van je te horen/lezen, we waren zo benieuwd naar je ervaringen in de bergen! En weer mooie herinneringen erbij, wat een belevenis, fijn dat je weer heelhuids terug bent in Bhaktapur! Nu nog een paar dagen daar, geniet er nog van en dan weer afscheid nemen, hopelijk valt het je niet te zwaar. Maar het is ook fijn weer naar huis te gaan, wij kijken er in elk geval erg naar uit!

    Tot snel!!

    Veel liefs van mem! xxx

  • 11 Januari 2012 - 11:10

    Josephine:

    Ha Jelmer!

    Wat klinkt je trektocht ongelooflijk mooi en stoer! 'k Ben wel jaloers, hoor, ondanks dat het fysiek best pittig moet zijn geweest!

    Nog een fijn staartje van je verblijf gewenst en hopelijk kom je na terugkomst snel eens langs!

    Groetjes,

    Josephine

  • 11 Januari 2012 - 11:32

    Jorijn:

    Hoi lieve omke Jelmer!

    Wij zijn vandaag bij beppe en Jorijn wil jou veel kusjes geven: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Veel he!

    Zie je snel weer, tot dan!

    Liefs van Jorijn en Ferieke!

  • 11 Januari 2012 - 20:31

    Broer Daniël:

    Broeder! Bedankt voor je 'verjaardagskaart', zat vandaag in de brievenbus :) Ook mooi dat de kaart eerder is gearriveerd dan jijzelf ;) Geniet nog even van de laatste dagen daar!

  • 11 Januari 2012 - 21:17

    Sanne:

    Hoi lieve Jelmer!

    Jeeej, weer een berichtje van jou! Was deze keer extra blij om wat van je te horen, vond het wel spannend dat je in de bergen was. Maar zo te lezen was het supermooi, indrukwekkend en ook zwaar. Ik heb zin om je weer te zien en te spreken! Heel veel plezier nog daar, geniet van je laatste dagen in Nepal!

    leafs Sanne

    Ps: ook ik heb je kaart vandaag ontvangen. Dacht eerst dat er reclame op de mat lag, maar was heel blij te zien dat het een kaart van jou was! :-)

  • 11 Januari 2012 - 21:19

    Sanne:

    Oja, Roos uit mijn klas is tegelijk met jou jarig, ze zei na de vakantie: 'jij had twee feestjes in de vakantie he? want jouw broertje is dan ook jarig!' En iemand anders zei: 'ik weet wel hoe jouw broer eruit ziet, want dat hebben we op het digibord gezien'. Jaja, ik heb je site aan de kinderen laten zien. Leuk no?

  • 12 Januari 2012 - 10:37

    Marianna:

    Ha Jelmer,

    Ik zie dat je al bijna weer terug komt. Heb je hele reisverslag zojuist gelezen. Nepal is natuurlijk heel anders dan Sri Lanka, waar ik vrijwilligerswerk heb gedaan, maar er zijn aardig wat overeenkomsten in verwondering, verbazing, verwarring, verrassing, ontdekking, krimping en verruiming tijdens het meedraaien in een zo'n andere cultuur dan die waar je zelf bent opgegroeid. Je nieuwgierigheid naar het leven en de ervaringswereld van andere mensen zal een waardevolle vriend zijn als je straks, ergens, je professie gaat beoefenen na je opleiding. Het is goed om te merken dat jij verschil wil uitmaken!
    Meanwhile, back on the ranch, worstelt Nino zich uit de contouren van een idee in Sophia's hoofd tot een personage uit mijn handen met een verleden, een heden en...een toekomst? We gaan je nog nodig hebben voor de finishing touch. Gaat dat lukken denk je?
    Have some wonderful last days there, a safe trip back and a glorious start in Amsterdam, whoohee!!! En vergeet niet..iedere reis begint met de eerste stap, je gaat dus nooit terug, altijd heen. Naar een nieuw avontuur :)

    Tot gauw,
    liefs van de setmem ;)

  • 13 Januari 2012 - 08:59

    Froukje:

    Hoi jelmer wat mooie verhalen en wat heb je leuke dingen beleeft wat een ervaring weer.
    Geniet nog van de laatste dag en alvast goede reis tot ziens.
    Groetjes Jan en Froukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 56690

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: