Dag 5-8: Jaisalmer en Jodhpur - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 5-8: Jaisalmer en Jodhpur - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 5-8: Jaisalmer en Jodhpur

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

08 September 2013 | India, Jaisalmer

In een langgerekte karavaan trekken we door de woestijn. Hoog op onze dromedarissen zien we dat deze groener is dan ooit: zeldzame hevige regen bedekte recent de aarde. Toch stuift het zand hoog op en brandt de zon nietsontziend. Dan, in de verte, doemt ons kamp op: een tiental bedden midden in de zandvlakte onder de naakte hemel. We stappen af, rennen en spelen in het zand, zien hoe de bedden worden opgemaakt. Krijgen heerlijk eten, dansen mee tijdens de muziekvoorstelling, gieren het uit door de lachyoga van Monty. En slapen onder de sterren.

Jaisalmer is prachtig. De zanderige kleuren van het fort en omgevende huizen gaan naadloos over in de omringende woestijn. 's Ochtends zien we de zonsopgang bij het meertje en maken vele foto's. We bezoeken de Jaintempels met prachtig gedetailleerde gravures. 's Middags slenteren we door het paleis, met kamers vol weelde en Delfts blauw. We eten veel en gevarieerd. 's Avonds spelen we kaart met Juan, Jane en Lin. En bezoeken dus de woestijn per dromedaris. Jane is een Australische modeontwerpster die als een soort stralende zon op iedereen positiviteit uitstraalt. Lin is een Noorweegse grafisch ontwerpster die zich graag wat mysterieus voordoet, en er nogal Aziatisch uitziet. De paleizen, tempels en omgeving zijn top. Om het te kunnen bekijken met fijne, interessante en gezellige medereizigers is nog beter.

Na een reis in een bus met boven de zitplaatsen nogal merkwaardige slaapcabines komen we na de camelsafari aan in Jodhpur. In de tuktuks zien we dat deze stad veel luider en rumoeriger is, maar het guesthouse is kalm en koel. Het fort is groot en imponerend, het uitzicht op de blauwe huizen is schitterend. Dralend door de straatjes, marktjes en het paleis op de berg komen we weer aan bij onze slaapplek voor vannacht. Morgen trekken we door naar Udaipur, met veel bezienswaardigheden onderweg. Maar eerst op bed.

• 08 September 2013 - 11:40

Mem:

Lieve Jelmer!

Wat mooi!!

Leafs fan mem! xxx

• 08 September 2013 - 13:46

Jittyvanderwal:

Leave Jelmer
    Weer een mooi verhaal, zo te horen geniet je volop!
    Tot gauw maar weer leafs tante Jitty.

• 08 September 2013 - 16:52

Tante Hanny:

Hoi Jelmer,

Slapen onder sterren in de woestijn; 'rijden' op een dromedaris, wat een belevenissen!
    Leafs, tanrte Hanny

• 10 September 2013 - 20:54

Tante Ynke:

Hoi Jelmer,

Wat een bijzondere reis opgeschreven in een prachtig verhaal. Het is weer mooi om te lezen,

Heel veel plezier nog daar!

Leafs, tante Ynke.