Dag 12-18: Handwerk - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 12-18: Handwerk - Reisverslag uit Piet Retief, Zuid-Afrika van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 12-18: Handwerk

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

27 November 2012 | Zuid-Afrika, Piet Retief

Handwerk. Een arts moet veel dingen weten en veel processen begrijpen om de juiste diagnose te stellen en een goede behandeling te geven. Maar een arts moet ook wat kunnen. Bloed prikken, hechten, injecteren. Het is niet alleen maar denken. Het is ook wat doen. Vind ik. Op de eerste hulp van het Piet Retief Hospital denken ze er precies zo over. Ik krijg werkelijk alle kans mijzelf praktisch te ontwikkelen. Een nieuwe handeling doet dr. Masoud de eerste keer voor, om het daarna mijzelf te laten doen. En zo doe ik de echo’s bij zwangere vrouwen, infusen bij baby’s, gipsen bij beenbreuken en lumbaalpuncties nu zelf. Mijn handen worden steeds beter en daar ben ik blij om. In Nederland duurt het toch vaak een tijd voor je iets mag doen en doe je het in totaal dus weinig zelf; hier krijg ik alle ruimte én begeleiding voor het zelf uitvoeren van de medische handelingen.
Langzaamaan ontmoet ik ook steeds meer mensen. Op casualty is het gezellig met de artsen en zusters, zowel overdag als ’s avonds. Als het niet onweert (wat het elke dag doet: ’s ochtends frisse lente, ’s middags warme zomer, in de namiddag herfst met onweer, ’s nachts koele winter) wordt er ’s middags gevoetbald op het ziekenhuisterrein. De werknemers/voetballers vroegen me al mee te spelen met de wedstrijd op woensdag, maar bliksem stond een droomdebuut nog in de weg. In het ziekenhuis maak ik met steeds meer mensen een praatje en worden plannen voor uitjes gesmeed. En dinsdag had ik een heerlijke Perzische lunch bij dr. Masoud thuis, die eigenlijk afkomstig is uit Iran. Morgen begin ik bij de Surgical Ward, andere thee. Als er tijd is probeer ik terug te glippen naar Casualty, waar ik het prima naar m’n zin had. Maar eerst maar eens kijken hoe de Zuid-Afrikaanse afdeling chirurgie eruitziet; en natuurlijk de theatre.

  • 27 November 2012 - 19:37

    Lotte:

    Ha Jelmer,

    Wat een avontuur weer zeg! En je schrijft (nog steeds) erg leuk! Jammer dat we elkaar niet hebben gesproken op afstudeerfeestje van Joris, maar er komt vast nog wel een ander feestje waar we elkaar treffen. Veel succes en plezier daar nog, hoe lang blijf je in totaal? En is het voor je huisartsgeneeskunde?? Leuk, geniet ervan!xx Lotte (de Meijer)

  • 27 November 2012 - 21:16

    Mem:

    Hoi lieve Jelmer!

    Fijn weer wat van je te horen en blij dat je het daar zo naar je zin hebt! Wat fijn dat je zoveel kan en mag doen, en zo in de praktijk leer je natuurlijk heel veel! In 24 uur komen dus alle jaargetijden voorbij, vreemd hoor! Leuk dat je steeds meer mensen leert kennen en ook leuke dingen doet buiten het ziekenhuis, zoals voetballen. Intussen ook je mailtje gelezen, fijn hoor!

    Heel veel succes op chirurgie en tot de volgende keer!

    Veel liefs van mem! xxx

  • 27 November 2012 - 22:14

    Gerard En Tonnie:

    Hallo Jelmer!
    Leuk om al je belevenissen te volgen via jouw reisverslag. Je maakt daar heel wat mee! Heel veel succes nog en geniet van de tijd die je daar bent. Groetjes uit Workum.

  • 28 November 2012 - 08:27

    Chalat:

    Leuke bezigheden! Ben benieuwd hoe je de heelkunde daar ervaart! Liefs

  • 28 November 2012 - 11:57

    Hanny Krist:

    Hoi Jelmer,

    Bedankt voor je leuke berichtgeving! Wat mooi dat je zoveel dingen mag doen, een goeie leerschool, lijkt me. En nu naar chirurgie, dat is heel wat anders. We horen t.z.t. wel hoe het daar met je gaat. Inmiddels woon je ergens anders, is dat bij een arts?
    De seizoenen wisselen bij jullie gedurende de dag, hier is het elke dag herfst. Vandaag schijnt de zon trouwens, dus dat is mooi meegenomen

    Tot een volgende keer!

    Leafs, tante Hanny


  • 28 November 2012 - 19:43

    Henry En Clara:

    Jelmer, fijn dat je het zogoed naar de zin hebt. Succes, bij je volgende stap.

  • 30 November 2012 - 14:03

    Bas:

    Ha Jelmer,

    Klinkt goed! Hopelijk wordt het werk als je terug bent in Nederland niet 'saai'.
    Hoe bevalt de huisvesting? Geen kamergenoot meer? Al wat gezien van de cultuur? Ook daar ben ik erg benieuwd naar!!

    Komende week zal de goede Sint Nederland weer aandoen, ben benieuwd of jij daar aan de andere kant van de wereld ook iets krijgt in je schoen. Vanuit een winters Nederland hebben wij in ieder geval wederom van je blog genoten, onder het genot van een bakje pepernoten.

    Bas


  • 01 December 2012 - 19:50

    Beppe Hiske:

    Ik zie dat je veel leert en dat je een plezierige tijd hebt.
    Ik volg je op deze site en vind dat heel leuk.
    Vieren ze daar ook Sinterklaas met witte pieten?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 56669

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: