Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

14 Oktober 2010 | Ghana, Kumasi

De laatste week. Deze week is de laatste week van mijn verblijf in Kumasi, van mijn reis naar Ghana. Dat betekent dat ik deze week de dingen wil gaan afronden. Normaal gesproken maak je een plan. Je bedenkt wat je allemaal wilt doen, gaat na hoelang die dingen zullen duren, en maakt een plan wanneer je wat ongeveer wilt gaan doen. Hier is dat onmogelijk. Er zijn te veel variabelen waar je geen controle over hebt, te vaak gebeurt er iets onvoorspelbaars waardoor de situatie onverwacht verandert. Dus je maakt geen plan. Je staat op. Doet wat je kan. En hoopt er het beste van.

Maandag sta ik op. Doe m'n best bij de ouderen van NLH. Zaag samen met Peter opeens vrijwel alles wat nog gezaagd moest worden. Vraag onderweg naar NLH de timmerlui om hulp, maar de baas is er niet, morgen terugkomen. Ga naar Emmanuel, die kleermaker is, om weer te praten over de kleding die hij voor me zou gaan maken. We bedenken het ontwerp, een proces wat een paar uur kost. Ik ga naar de stad, vul m'n beurs bij, betaal Emmanuel, en val moe in slaap.
Dinsdag stap ik uit bed. Werk weer bij de ouderen. Timmer met Peter, maar de spijkers zijn op en de Sisters zijn te druk om nieuwe spijkers te gaan zoeken. Vraag de baas onderweg naar NLH om hulp, hij wil me daar 30 Cedi voor laten betalen. we maken er 5 van, overmorgenochtend is het klaar. Met Peter koop ik tussen de middag spijkers en verf vlak buiten het weeshuis, anders komt het ding nooit af. Ik ga naar Cultural Centre, verdwaal onderweg maar doe goede zaken. Praat met Emmanuel, hij is nog niet naar de markt geweest want had niet begrepen dat hij voor de Fathers 3 shirts in plaats van 2 moest maken. Hij zal morgen gaan, ik wens hem succes.
Woensdag word ik wakker. Werk voor de laatste keer bij de baby's. Peter verrast me want heeft uit zichzelf de tafel stevig vastgetimmerd en alle spelers met engelengeduld rood en blauw geverfd. Ik groet de timmerlui onderweg naar NLH, morgen zal het klaar zijn. Emmanuel is naar de markt geweest maar kon die ene stof niet vinden dus kwam met lege handen terug. Hij is ook ziek, dus we versimpelen het ontwerp, morgen koopt hij een andere stof. Ik ga bij priester-in-wording Nat langs in zijn nieuwe parish, hij is blij dat ik er ben en ik ook, we nemen afscheid. Ik wil voetbal kijken maar de Ghanese zenders hebben besloten het niet uit te zenden, dus ik ga naar bed. Morgen weer een dag.
Donderdag gaat de wekker. Bij de ouderen draag ik m'n steentje bij. Peter moet voor de Sisters naar het ziekenhuis, dus het idee om vandaag de tafel af te maken gaat niet door. Ik plaats het voetbalveld op de vloer terwijl ik de zwermen kinderen die normaal nooit buiten zijn van de tafel probeer af te houden. Het plastic om de vloer af te dekken waar de glasplaat tekortschiet droogt mooi op. 's Ochtends is de baas van de timmerlui er toch niet, om 12 uur wel, de balletjes voor de voetbaltafel die ik hem gevraagd heb te maken zijn niet perfect rond zoals ik hem gevraagd had maar doen het uiteindelijk prima. Emmanuel is de hele dag nog niet in zijn winkel geweest, ik zal straks nog eens kijken, eerst dit aftypen.

Zo gaat mijn laatste week voorbij. Geen plan. Je staat op. Doet wat je kan. En hoopt er het beste van. Morgen laatste dag in Kumasi. Ik ben benieuwd.

  • 14 Oktober 2010 - 17:46

    Froukje:

    Ha die Jelmer wat een belevenissen allemaal, dus nog 1 dag daar en dan wer de terug reis. Wat een reis met veel ervaring zeg, we wensen je een goede terugreis en geniet nog van je laatste dag en de reis terug groetjes Jan en Froukje

  • 14 Oktober 2010 - 18:17

    Gerard En Tonnie:

    He Jelmer,

    Wat een belevenissen. Je hebt vlgs mij de genen van je broer. Je schrijft heel leuk. Hier moet alles inderdaad volgens plan en af. Minder stress daar!!!
    Een goeie terugreis straks.
    Groetjes Gerard en Tonnie

  • 14 Oktober 2010 - 21:43

    Eduard:

    Akwaaba! Wo ho te sen? :) Je hebt heel wat gezien en beleefd daar ... erg leuk om te lezen! Nog lekker een dagje genieten daar en daarna nagenieten van alle bijzondere, mooie, speciale en misschien ook minder mooie belevenissen daar!
    Have a safe trip home!
    Groeten!

  • 15 Oktober 2010 - 10:51

    Sanne:

    Hoi leaf broerke!

    Wat gaat de tijd ontzettend snel! Het is een cliché, maar wel waar. ;-) Met veel plezier heb ik je verhalen iedere keer gelezen, we hebben zo al een beetje en beeld van je belevenissen daar. Maar... over een paar dagen kun je ze echt aan ons vertellen en de foto's laten zien! :-D Fijn dat je weer thuis komt en weer gek komt doen, zingen en dansen... Maar vast ook wel serieus, haha.

    En dan kun je je kleine nichtje Ferieke ook eindelijk zien! Ze is echt onzettend lief. En Jorijn is ook heel lief voor haar kleine zusje. Laatst zag ze een luchtballon en riep toen de hele tijd: 'jelmer, jelmer, jelmer'. Ze zal blij zijn jou straks weer te zien.

    Lieve Jelmer, geniet van je laatste dagen daar en alvast een hele goede terugreis!

    liefs Sanne

  • 15 Oktober 2010 - 12:15

    Mem:

    Hoi Jelmer!

    Wat zijn ze omgevlogen die vijf weken, voor jou vast ook!
    Als je ervoor staat denk je, best wel lang vijf weken, maar de tijd gaat snel! We zullen er zijn maandagochtend vroeg op Schiphol, heb er erg veel zin in je weer te zien!

    Sterkte bij het afscheid
    en een hele goede terugreis!

    Heel veel liefs van mem!
    xxx

  • 15 Oktober 2010 - 13:17

    Daniël:

    Partir c'est mourir un peu. Echter, het mooie is dat je mij volgende week weer ziet! ;) Jorijn is je niet vergeten hoor, ze heeft het nog regelmatig over je :) Veel plezier de laatste dagen!

    Groetnis,
    Daniël, Marieta, Jorijn en Ferieke. (Poot van Mozart)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mereko Ghana!

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Dag 34 en 35: Voorbij

18 Oktober 2010

Dag 33: Afscheid nemen

14 Oktober 2010

Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan

10 Oktober 2010

Dag 26, 27 en 28: Ze bestaan

07 Oktober 2010

Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel
Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 56644

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: