Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

07 Oktober 2010 | Ghana, Kumasi

De voetbaltafel. Ik ben benieuwd of we hem afkrijgen, maar we doen ons best. Na een te korte nacht en een ochtend werken bij de ouderen kom ik in de middag terug om met de tafel aan de slag te gaan. Het is tijd om een nieuwe vloer te maken. Ik meet de afstanden, teken het uit op de scheve plaat multiplex, en bedenk dat ik drie platen moet uitzagen. Er is natuurlijk geen draaibank dus ik moet met mijn ene hand de trillende plaat vasthouden en met de andere hand over de getekende lijn heen zagen. Ondanks mijn enorme inzet is het resultaat drie vrij scheef uitgezaagde platen. Dit past in het Ghanese straatbeeld, waarin alles scheef is, van vloeren tot banken, van muren tot trappen. Het was alleen niet helemaal de bedoeling. Gelukkig past het verder prima en komt er een glazen plaat overheen om de gaten af te dekken. De volgende dag is Piet er weer en komt me helpen met het zagen van de kleinere stukken hout. Hij kent hetzelfde probleem als ik de dag daarvoor, maar met veel inspanning en zijn verleden als meubelmaker komt de voetbaltafel er steeds beter uit te zien. Ook Johan, die ik 's ochtends soms tegenkom bij de eenogige portier, komt langs en draagt zijn steentje bij. Hij zegt zelfs, hoe Hollands: 'Tomorrow we'll do this and that and work hard and finish the whole table in one day.' Ik maak me geen illusies: de volgende dag moet Piet voor medicijnen naar het ziekenhuis en is Johan elders aan de slag. Ik besluit daarom, nadat ik weer met de oudere bewoners heb gewerkt, het voetbalveld voor op de houten vloer in elkaar te knutselen. Ik sla de lunch over en om drie uur heb ik het veld af, inclusief middenstip, strafschopgebieden en kwartcirkels in de hoeken. Vlak voordat ik vertrek naar de priesters is Piet weer terug: 'Oh, this looks good, good, good, good. You did fine, fine, fine, fine.' We spreken af onze uiterste best te doen het ding voor volgende week vrijdag af te krijgen. Dat zou leuk zijn, een tastbaar resultaat van gecombineerde inspanning, met als het doel het geven van een beetje vertier aan de inwoners zelf.

  • 07 Oktober 2010 - 20:43

    Daniël:

    Ik ben benieuwd, ook naar jou verhalen als je straks weer thuis bent. Ik mis alleen de passage dat jij door mij gebeld werd met een heel belangrijk bericht ;) Misschien nog niets voor in een volgend verslag? :) Nou broeder, veel plezier/succes nog even!

  • 07 Oktober 2010 - 21:08

    Halbe:

    Hé Jelmer,
    Ik moet bekennen dat ik wat achter was met lezen. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik nu alles achterelkaar aan heb gelezen. Je schrijft leuk. Moet je iets mee doen...Indrukwekkende verhalen. Herkenbaar ook, soms zo typisch Afrikaans. Nooit geweten dat ik zo'n handig klussende neef heb. Komt mogelijk ooit nog eens van pas. Ben uiteraard zeer benieuwd naar de liveverhalen! Jelmer, keep up the good work!

    Omke út Boarn

  • 08 Oktober 2010 - 11:18

    Mem:

    Lieve Jelmer!

    Dat je handig was wisten wij natuurlijk al, maar zo'n voetbaltafel maken is toch nog wel even iets anders dan een kast of bed van Ikea in elkaar zetten...
    Hopelijk lukt het het ding af te krijgen voor volgende week vrijdag!

    Veel plezier en liefs van mem

  • 08 Oktober 2010 - 17:07

    Jitty:

    Jelmer van harte gefeliciteerd met de geboorte van Ferieta.
    Volgens mij schuilt er in jou een heuse journalist!
    Je verhalen zijn heel toegankelijk. ik snap best dat broer Halbe ze achterelkaar leest.
    Hier gaat het zijn gangetje druk met zingen en sa wat hinne.
    De tiid haldt gjin skoft,je hebt de langste periode er al weer op zitten.

    heb het goed en hou hey goed.lieve groet Jitty.

  • 09 Oktober 2010 - 09:27

    Daniël:

    Psst, tante Jitty, het is Ferieke...

  • 09 Oktober 2010 - 17:49

    Sanne:

    Hoi lieve Jelmer!

    Wat een mooie verhalen heb je weer geschreven. Soms zit ik te lachen, soms ben ik ontroerd... Ben zo benieuwd naar je 'live' verhalen en de foto's die je met je 'ik-heb-een-camera!' gemaakt hebt. :-D

    Vandaag heb ik ons lieve, kleine nichtje Ferieke voor het eerst vastgehouden. Wat een lief meisje is het! En Jorijn is ook heel lief voor haar kleine zusje: 'baby koese, baby flesje melk?' Met Daniël en Marieta gaat ook alles goed.

    Jelmer nog heel veel succes daar, geniet ervan en tot snel!

    liefs en een tút, Sanne

  • 10 Oktober 2010 - 10:03

    Lieneke :

    Ha Jelmer,
    Zet 'm op met al dat kluswerk!
    Even een update wat betreft Bommen Berend: je hebt afgelopen vrijdag een bijzondere wals met strijkplanken gemist, hebben we een nieuwe dans op 'er gaat niets boven Groningen' en missen we je!
    Tot snel en geniet daar!
    Liefs, Lieneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mereko Ghana!

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Dag 34 en 35: Voorbij

18 Oktober 2010

Dag 33: Afscheid nemen

14 Oktober 2010

Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan

10 Oktober 2010

Dag 26, 27 en 28: Ze bestaan

07 Oktober 2010

Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel
Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 56695

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: