Dag 5, 6, 7 en 8: Lesgeven - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 5, 6, 7 en 8: Lesgeven - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 5, 6, 7 en 8: Lesgeven

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

13 November 2011 | Nepal, Bhaktapur

Ik adem in en dan weer uit. Daar gaat-ie.

'Good morning sir!'
'Good morning class. You may sit down.'
'Thank you sir!'
'OK, today we're going to talk some more about like and dislike. Yesterday we also talked about this. Remember? Good. And did you make your homework?'
'Yes teacher.'
'OK, I'll check it later. First page 85 please.'

Ik geef les. Engelse les. Aan class 6, de hoogste klas. Nog nooit gedaan. Maar ik doe het nu. Gisteren heb ik de hele dag meegekeken. Van class 6 t/m class 1. Toen gaf Nu Chhe Ram Engels, en bij de kleintjes voor een keertje wiskundelerares Puya. Want Nu Chhe Ram is de leraar Engels. Maar vandaag is-ie er niet. Waarom weet niemand. Dus doe ik het. Ik geef les.

'Rashmila and Urmila, please stand up. Look at the two words on the board. Urmila, ask Rashmila what she likes. Rashmila, answer and then ask Urmila what she prefers. Like the example in the book we just read. OK?'
'OK.'
'OK. Urmila, please start.'
'Rasmila, what do you like?'
'I like music.'
'Yes very good. Now ask Urmila.'
'What do you like?'
'I prefer the other one.'
' Yes well done. So, what do you like?'
'I like music.'
'No no. If you like music, then you prefer the same one. Because Rashmila likes music yes? And you like music too so same same so you prefer the same one. OK?'
'OK. Yes same same. OK.'
'Urmila, which do you prefer?'
'I prefer the same one.'
'Yes very good. Please both of you sit down. Next two.'

Het gaat. Ja volgens mij gaat het wel. Ik snap hen en zij snappen mij en als ze mij niet snappen leg ik het nog eens uit totdat ik denk dat ze het wel snappen. Maar dit is class 6. Zij kunnen wel aardig Engels praten. Class 5 en 4 geef ik ook Engels. Dat is een heel ander verhaal. Hen geef ik samen met Santa Maya les, een Nepalese LIO'er (leraar in opleiding) en dat is denk ik maar goed ook. Als we class 5 één voor één een verhaaltje laten voorlezen komen sommigen niet verder than 'the', 'is' en 'she' en zelfs dat is soms lastig. Dan is wat extra uitleg in het Nepali wel handig. Eigenlijk denk ik dat het beter is vanaf class 1 elke les (dus ook: social studies, math, science) in het Engels te geven zoals op een private school. Maar op een governmental school gaat alles in het Nepali. En trouwens ook op z'n Nepalees. Als ik na de pauze class 3 zonder leraar zie en Puya vraag wie hen lesgeeft, kijkt ze glazig om haar heen en zegt 'No one. But maybe you can teach?' Dus dat doe ik. En daarna class 1 want ook daar was geen leraar. Hun Engels is natuurlijk nog beperkter maar ik red me wel. En vermaak me wel. Ik doe m'n best en improviseer wat ik kan. En de sfeer op school is goed en dat is fijn, zowel met de kinderen als met de collegaleraren. De komende weken worden denk ik heel uitdagend en ik denk ook heel leuk. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan. Waarschijnlijk stapje voor stapje. Step by step.

'OK, for today we're finished. Please do your homework, page 87, c, write a thank you note. And give me your exercise books, I'll check for homework now. OK, see you tomorrow.'
'See you tomorrow teacher. Bye!'

  • 13 November 2011 - 11:18

    Zus Sanne:

    Lieve Jelmer,

    Fijn om weer een verhaaltje van je te lezen! :-) Leuk om te lezen hoe het lesgeven gaat en hoe je dat doet. Klinkt wel spannend, altijd maar afwachten of er een leraar is en dan maar inspringen als dat niet het geval is. In Nederland moet je al flexibel zijn als leerkracht, maar daar helemaal!

    Hoe gaat het met je gezondheid? Voel je je nog steeds goed? En hoe bevalt het eten daar? Even om je te plagen: wij gaan zometeen bloemkool eten... haha ;-). Maar als je weer thuiskomt (nog 63 dagen) staat er voor jou ook een bordje klaar hoor. :-P

    Nou, heel veel succes en plezier maar weer en hopelijk lezen we snel weer wat van je!

    liefs Sanne

  • 13 November 2011 - 13:20

    Bas:

    Hee blonde!

    Klinkt goed daar! Wel redelijk zoals je had verwacht dus. Hoeveel kinderen zitten er op de school? En in de klas? Ik zal maar niet vragen of ze ook zorgprotocollen hebben :-P
    Razend interessant. Ik kom graag even een dagje meelopen, is volgende week goed? Zie ik je dan!

    Hier gaat verder alles prima. De Ako gaat helaas dicht, dus we mogen op zoek naar een ander bijbaantje. Verder is de eerst nachtvorst ingetreden, dus de schaatskoorts begint alweer een beetje te kriebelen! Net als de Sint, die is gisteren binnen gekomen. En de kerstversiering hangt al!! Vieren ze daar bij jou ook kerst en nieuwjaar? Zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen haha.

    Nou, hou ons vooral op de hoogte! Ik (en Ruud) lezen je berichtjes met veel plezier. Succes nog daar, en maak er wat leuks van in de klas! Maar denk vooral ook een beetje aan jezelf.

    Grz,
    Bas

  • 13 November 2011 - 13:38

    Broer Daniël:

    Broeder!

    Goed om te lezen dat het goed gaat daar in Nepal. Ook briljant dat ze je op die school maar gewoon inzetten waar dat nodig is. Afmelden doen de leraren kennelijk niet aan in Nepal.

    Als ik het zo lees een heel verschil met Nederland, wat gezien de cultuur daar natuurlijk ook wel weer logisch is.

    Over Nederland gesproken, de sint is inderdaad weer in het land. Jorijntje heeft zaterdagavond meteen haar schoen maar gezet. Ferieke is daar nog wat te klein voor, maar natuurlijk staat ook zij in het grote boek geregistreerd.

    Heel veel plezier en succes daar verder, keep up the good work! (maar dat zal wel lukken) :)

  • 13 November 2011 - 13:46

    Broer Daniël:

    Schitterend geschreven trouwens! :)

  • 13 November 2011 - 16:28

    Jorijn:

    Hoi omke Jelmer, ik mis je wel. Maar weet je? Poes Jelmer is hier weer, dus zeg ik jouw naam héél vaak :) Weet je wat ik in mijn schoen had? Wat lekkers en een kleurboek met een CD. Deze CD wil ik de hele dag horen. Papa en mama zeggen dat ze er gek van worden, ik snap er niks van want hij is zoooo leuk!! Heel veel plezier verder! Kusje van Jorijn

  • 13 November 2011 - 16:48

    Tante Hanny:

    Nou Jelmer, dat is een hele klus, lijkt mij. Maar inderdaad wel een uitdaging!
    Wij kunnen ons deze gang van zaken niet voorstellen, maar gelukkig ben je flexibel, anders kun je er ook maar beter niet aan beginnen denk ik.

    Groetjes en leafs, tante Hanny

  • 13 November 2011 - 18:47

    Mem:

    Hoi leave Jelmer!

    Fijn weer van je te horen/lezen! Wat een verschil met Nederland, niet voor te stellen dat leraren gewoon niet komen opdagen. Als jij daar nu niet was, kregen ze gewoon geen les?! Ik heb je vanmorgen ook een sms'je gestuurd op dat hele lange nummer, heb je die wel gekregen? Tante Jitty heeft ook al drie keer een berichtje proberen te plaatsen op deze site, maar dat komt er steeds niet op, heb jij daar een verklaring voor? Gaat het verder ook goed met je? Bij ons is alles goed, zoals je ook bij Sanne en Daniel hebt kunnen lezen. Jorijn heeft ook met Marieta en Sanne Sint Maarten gelopen hier in Oudehaske, ze zong bij ieder huis uit volle borst, heel schattig.
    Gebruik je de spullen die je hebt meegenomen uit Nederland al bij je lessen?
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verslag, het is erg leuk om te lezen!
    Veel succes en plezier en tot de volgende keer!

    Folle leafs fan mem!

  • 14 November 2011 - 17:57

    Josephine:

    Ha Jelmer,

    Wat leuk om te lezen over je belevenissen! Het lesgeven klinkt uitdagend, maar zo te lezen sla je je er goed doorheen! Zet 'm op, he!
    Hier in Deventer is het nu echt herfst, neigend naar winter, en proximaal is k-k-koud... Je kamertje staat nog steeds leeg en we horen geen gezang meer op de gang - saai, hoor! ;-)

    Heel veel plezier; geniet van je tijd in Nepal!

    Josephine

  • 15 November 2011 - 21:00

    Aukje:

    Hoi Jelmer!

    Wat een avontuur daar in Nepal. Engelse les geven, 't gaat je goed af zo te lezen. Maar wat een andere cultuur, dat zijn we hier niet gewend.
    Je stukjes zijn érg leuk om te lezen, dus k heb me al aangemeld voor de mail. Keep up the good work!!

    Groet, ook van Gert en Bente
    Aukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 56655

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: