Dag 4 - Gastgezin - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 4 - Gastgezin - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Gastgezin

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

06 November 2011 | Nepal, Bhaktapur

Ik zit op bed. Voor het bed: een grote kast waarvan de deuren niet open kunnen omdat het bed er tegenaan staat. Naast het bed: een klein nachtkastje met mn boek, bril en zaklamp (geleend van Carlo). Om het bed: bakstenen muren beslagen met witte kalk (stoffig), houten planken en balken als plafond (nogal stoffig), een oranje aarden vloer (behoorlijk stoffig). Hatsjoe.
Achter mij slaapt Sudran, m'n nieuwe broertje. Hij spreekt redelijk Engels maar is nog wat verlegen. Zijn minibed doet tevebs dienst als bank en zijn PC toonde ons vanavond in het kleine kamertje de nieuwste Bollywoodfilms. Onder het bed slaapt een nog naamloos hondje van 1 maand oud, net door de familie geadopteerd. Mogelijke namen zijn Muti, Rocky, Kaza en Poppi en stemmen kan tot en met morgen.
Een verdieping lager slaapt Sumi met haar moeder in de heilige kamer waar ook de opslagspullen liggen en in een apart kamertje wat nogal lijkt op een bedstee vader Raam Pantak. Waar de ouders louter Nepali spreken vertelt mijn nieuwe zusje Sumi me alles in vloeiend Engels wat ik moet weten van mijn nieuwe gastgezin.
Nog een etage lager bevindt zich op de begane grond het sanitaire gedeelte. De wasbak is het stuk vloer wat iets scheef afloopt tot in het gat in de grond aan de andere kant van de deur. Dat gat heet de wc en met water worden onwelkome uitwerpselen het huis uitgespoeld (volgens mij naar de buren).
De 4e etage kent de keuken. Op een elektrisch kooktoestel, een gastoestel (als er een powercut is) of een oventje (als er een powercut is en het gas is op) wordt het eten gemaakt wat zittend op de grond door de familie wordt genuttigd. Vanavond: yazaa (soort gekookte spinazie), bhaat (rijst) en vlees (van buffel). Erg lekker. Eten hoort met rechts en na het schoonmaken van de vloer wordt de grond besprenkeld met water om het gereed te maken voor de volgende maaltijd. Wel goed het bord schoonmaken want anders mag het nooit meer gebruikt worden.
De hoogste verdieping van dit uiterst smalle en lage Villa Kakelbont-huis bestaat uit een slaapplek voor de oudste broer, wastobbes voor de was en het dak om de was te laten drogen. Vandaag droogt het binnen want een verdwaalde regenwolk wist de vallei te verrassen met een onverwacht heftig buitje.

Dit is mijn nieuwe huis en dit is mijn nieuwe familie. Nu al voel ik me erg welkom op deze bijzondere plek en het lijkt me nog meer bijzonder om hier twee maanden te mogen leven. Ik zal goed oefenen op mijn Nepali en dan belooft het een mooie tijd te worden. Overigens: Kathmandu kent veel smog en Bhaktapur is veel mooier en de coolste stad om in te wonen. Ferie betaunla (ik zie je later weer)!

  • 06 November 2011 - 11:58

    Mem En Sanne:

    Hoi lieve Jelmer!

    Wat fijn om weer wat van je te horen! We zijn blij dat je het daar nu al erg naar je zin lijkt te hebben, maar wat jammer dat je tas er nog niet is. Hopelijk komt ie snel terecht! Is het niet te koud zonder je mega lekkere warme mummieslaapzak?

    Met ons gaat alles goed, we gaan lekker relaxen vandaag en straks een kopje soep eten. :-) We hopen snel weer wat van je te horen en dat dan je tas er weer is! Veel succes en plezier! Ga je trouwens al gauw beginnen met lesgeven?

    tot snel!

    liefs mem en Sanne


  • 06 November 2011 - 12:41

    Marianna:

    Ha Jelmer,

    Wat leuk om te lezen dat je al zo snel een nieuwe familie hebt met echte zusjes en broertjes. En een hondje. Ik zou voor Poppi gaan. Dus daar stem ik op. Ondertussen zijn je neefjes en nichtjes in Arnhem druk bezig met het monteren van de beelden. En het maken van nieuwe opnamen bij de Rijn van de brug en het zonovergoten strandje. Er werd best veel bewogen met de camera, en het bewogene moet uit jou blijken toch? Dus dat is best spannend allemaal want het wordt een krachttoer in monteren. Alle oude shakes er uit en nieuwe steady er in. Neef Michael gaat mij daarbij assisteren en ons kleine nichtje Sophia heeft een 10 gehaald voor haar eindexamen, dus die zit ook al helemaal te shaken. Van geluk. Vergeet niet met rechts te eten en check de buren af en toe nu met zo'n verse Friese djrøl en heel veel plezier in Bhaktapur en ook met lesgeven.
    Veel groetjes van de crew uit Arnhem !!

  • 06 November 2011 - 15:35

    Charlotte:

    Ha die Jelmer,
    Wat fijn van je te horen en dat het zo goed met je gaat. Ik heb even met je tas gesproken, het heeft enige angst voor de bergen. Ik hoop het in de volgende sessie te overtuigen..later meer dus.
    Overigens, ik zou ook voor poppi gaan, klinkt gezellig!
    Houd ons op de hoogte!
    xx

  • 06 November 2011 - 21:28

    Tante Hanny:

    Hoi Jelmer,

    Fijn dat de reis goed verlopen is, jammer van de koffer (inmiddels weet ik dat hij er weer is!) en mooi dat je je al thuis voelt. Leuke verslagen!
    Ik kijk uit naar de volgende berichten.

    Leafs, tante Hanny

  • 08 November 2011 - 19:09

    Chalat:

    Heej! Mooi dat het je tot dusver zo goed bevalt daar. Hoop dat je tas ook snel terecht is. Succes!

  • 09 November 2011 - 20:44

    Karin:

    Hoi Jelmer! Leuk dat het je bevalt daar!Jammer van je spullen! Heb jij zeker geen haargel nu, of? Vlg. mij kan je al aardig goed nepalees praten. Have a good time....gr. Karin DZ

  • 12 November 2011 - 11:18

    Lotte:

    Ha Jelmer!! wat schrijf je lekker beeldend, leuk:D! Ik hoor je ook helemaal in de trant van je filmpje praten haha! Ik lees bij tante Hanny;) dat je tas weer terecht is, gelukkig dat die de angst voor de bergen overwonnen heeft!! In zó'n nieuwe back to basic omgeving is het wel erg prettig je eigen spullen te hebben denk ik..
    Veel ontdekplezier, het klinkt allemaal erg bijzonder, geniet!liefs Lotte
    ohja, afgelopen woensdag de laatste coachgroepbijeenkomst gehad, niets zonder jou natuurlijk;), vorige keer hebben we je er nog bij gehaald, door je filmpje te bekijken, Kok vond het erg leuk:D! nou nu echt Ferie betaunla!!

  • 13 November 2011 - 14:48

    Sander:

    Hey Jelmer,

    Wat een avontuur zeg! Mooi dat je een goeie plek hebt. Het klinkt niet heel anders dan de Laan van Borgele, maar ik kan me vergissen ;)

    Groetjes!

  • 18 December 2011 - 12:08

    Evelien:

    hoi,
    voor je denkt, wie is dat nuweer, ik heb van augustus tem oktober in nepal <3 gezeten en in de daycare van de swarga gewerkt! wou je ff zeggen dat je van elke moment ginder moet genieten, want tis voorbij zonder dat je het weet! ;) eneuh! bakthapur is idd VEEL mooier en leuker om te wonen dan ktm! have funn!! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 56707

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: