Dag 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37: Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37: Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37: Kathmandu

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

08 December 2011 | Nepal, Kathmandu

Maati. Omhoog. Ik ga omhoog. Mijn benen tillen mij trede voor trede de steile helling op. Dat moet ook wel want de stoepa van Swayambunath ligt helemaal boven op de top van deze groene helling. Onderweg vragen kinderen, aapjes en bedelende vrouwen om aandacht. Stug loop ik door en boven bekijk ik het mooie heiligdom met dito uitzicht over Kathmandu. Dan neem ik het overvolle busje waarbij schoot synoniem aan zitplaats is terug naar de hoofdstad. Op het programma: Durbar Square.
Het Durbar Square van Kathmandu is mooi maar vooral groot. Ik mis een beetje de knusheid van Patan en vooral Bhaktapur en de vele potentiele gidsen ('No thank you', 'First I want to see for myself OK?', 'Dzanoes!' = ga weg en het meest effectief) maken het er niet beter op. De trouwerij die gaande is is wel leuk om te zien, een kleurrijke boel waarbij iedereen druk met iets anders bezig is zodat het voor mij volstrekt onduidelijk is wat er nu eigenlijk gebeurt. Het koninklijk paleis herbergt het Rijksmuseum met werkelijk alle privekiekjes van de koninklijke familie, tot dubbele foto's aan toe. De kledij, wapens, meubels, schilderijen en privefiets van de oude koning lijken zo uit het huidige Nepal zijn weggeplukt. Dat zegt trouwens minder over dit megamuseum dan over het authentieke middeleeuwse Nepal van deze tijd.

Twee dagen later is het Sinterklaas. Ook Nepal wordt door de goedheiligman bezocht en met Aad, Aster, Carlo en Lieke vieren we in een aparte ruimte van een restaurant pakjesavond. Het spel verzekert dat kadootjes nooit langer dan vijf minuten bij hun eigenaar blijven en mijn uiteindelijke buit is een Nepalees etensbord, een flikkerende stuiterbal, Nepalese thee en een baksteen. Dat laatste was mijn eigen kadoo uit de categorie 'niet leuk'. Mijn mandala (categorie: 'leuk' ) en gebedskaarshouder die Sumi voor me geregeld had (dus zeker 'typisch Nepalees' ) vielen bij hun nieuwe eigenaren beter in de smaak. Mij smaakten de pepernoten en chocolademuntjes erg goed, die dit bijzondere heerlijk avondje helemaal compleet maakten.

  • 08 December 2011 - 10:34

    Jorijn En Marieta:

    joehoeee nu zijn wij de eersten :P

    Hoi Jelmer, gister kwam Jorijn bij mij: En ineens... Ik mis omke Jelmer. Lief he?:)

    Wat leuk dat jullie ook Sinterklaas hebben gevierd! En zelfs dus ook met pepernoten en chocolademuntjes!! Wist niet dat je dat ook kon krijgen daar :P Veel plezier verder!

    Liefs

  • 08 December 2011 - 19:30

    Gerard En Tonnie:

    Hoi Jelmer,

    Zo te lezen maak je heel wat mee daar in Nepal.
    Indrukwekkend allemaal.
    Heel wat verhalen.
    Plaats je ook wat foto's? Dan kunnen wij in Nederland ook zien wat je allemaal ziet daar!

    hartelijke groeten uit een stormachtig Workum (windkracht 9!)

  • 09 December 2011 - 14:31

    Sanne:

    He Jelmer!

    Haha, kreeg je dus je eigen 'niet leuke' cadeau. Maar het ging om de gezelligheid toch? ;-) Leuk dat jullie daar ook Sinterklaas gevierd hebben!

    Wij hebben Sinterklaas inmiddels helemaal achter ons gelaten, alhoewel de kinderen in de klas af en toe nog uitbarsten in Sinterlaasgezang en Jorijn nog steeds Sinterklaasboekjes wil lezen. Anyway, de Kerstboom staat inmiddels in de klas en wij gaan straks even naar de Kerstmarkt, Skyradio gooit de gouweouwe kersthits er tegenaan en alle huizen worden weer versierd en verlicht. Doen ze in Nepal ook aan Kerst? Vast wel, maar dan misschien wat anders dan hier. Ik ben wel benieuwd. In ieder geval veel plezier tijdens 'the most wonderful time of the year'!

    liefs Sanne en ook de groetjes en liefs van mem!


  • 10 December 2011 - 16:41

    Charlotte:

    Wat schrijf je toch mooi, ga zo door!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 56647

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: