Dag 13, 14, 15, 16: Jogeh hoenoes, projaas gurnoes - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 13, 14, 15, 16: Jogeh hoenoes, projaas gurnoes - Reisverslag uit Bhaktapur, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 13, 14, 15, 16: Jogeh hoenoes, projaas gurnoes

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

22 November 2011 | Nepal, Bhaktapur

'Nu Chhe Ram sir, I want to ask you a question. I have a problem and I need your help.'

Ik geef les. Al meer dan een week en ik vind het leuk. Ik vind het leuk om iets uit te leggen. Ik vind het leuk als de kinderen het eerst niet snappen en na mijn uitleg wel. Ik vind het leuk om met de taalbarriere om te gaan en ben veel aan het uitbeelden en toneelspelen. Dan wordt er vaak gelachen want dat gebeurt natuurlijk niet zo snel. Ik heb gemerkt dat ik ook streng kan zijn en de orde in de klas goed kan houden. 'You want to be a smart boy? Then do your homework.' Ik was benieuwd of ik streng kon zijn en ik kan het en dat vind ik leuk. Maar klas 4 en 5. Ze snappen er niks van. Kunnen haast geen Engels. Snappen het boek niet. Snappen mij niet. Dat vind ik niet leuk.

'When I teach class 6, it's OK. They understand me. If I explain something to them they learn. No problems. With class 3 and 2 and 1 it's same same. I act a lot and give many examples and they understand. But with class 4 and 5... ai. I just can't explain it to them. They don't understand me. When I say: ''Mary wears a blue dress. Question: what does Mary wear?'' They look at me like: should we say something? You should tell us the answer. They just want to copy and somehow I just can't teach them anything.'

Ja dat is een groot deel van het probleem. Het Nederlandse onderwijs is gebaseerd op denken. Zelf denken, zelf vertellen wat je het weekend hebt gedaan, zelf een verhaaltje verzinnen, zelf antwoord geven. Het Nepalese onderwijs is gebaseerd op kopieren. 'Mary is' (leraar) - Mary is (kinderen) - 'a sweet girl' - a sweet girl - 'who wears a' - who wears a - 'blue dress' - blue dress. En dan: 'What does Mary wear? She wears a blue dress'. En dat dan opschrijven. Nadoen. Nazeggen. Overschrijven. Na een vraag van de leraar volgt het antwoord van de leraar. Niet zelf nadenken. Kopieren.

Nu Chhe Ram luistert geduldig naar me. Hij weet dat ik m'n best doe en er altijd ben en hen echt wat wil leren. Hij stelt me gerust. 'You don't worry. Class 5 is very poor. Class 4 also very poor. Look, Parmila, very poor. Lamina, very poor. Pooja, just medium student. Buddhi Maya, very poor.' Er volgen nog wat namen van kinderen die slecht tot matig zijn. Dat zag ik ook wel. Maar hoe komt dat. En wat doe je er aan.

Na vele gedachtes en gesprekken (met Sumi, Santa Maya, de Nederlandse vrijwilligers) volgt nu het overige deel van het probleem. De voorgaande jaren: het onderwijs was zo matig dat de kinderen nu een achterstand hebben. Het boek: soms veel te ingewikkeld (economische verhandelingen die ikzelf amper snap) en soms inconsequent (ineens present perfect bij oefenen van past). De leraren: stimuleren tot kopieren, vragen (als ze al iets vragen) alleen de slimsten, hebben zelf erg weinig kennis (the hat was too much taller for Toad...) en zijn vaak afwezig. En daardoor de kinderen: willen alleen kopieren, zijn verbaasd als ze wat moeten zeggen, weten bar en bar weinig. Maar het is niet hun schuld. Zeker niet. Een kind is toch grotendeels het resultaat van de opvoeding van de ouders en de opleiding van de kinderen. Maar zij zijn wel de dupe. Zij worden dom. Terwijl ik denk dat ze zoveel slimmer konden zijn.

'But what should I do? Just let them copy? Give them the answers? I want them to think and want them to be smarter but I don't know how to do it.'
'Don't worry. Just practice pronouncation. Reading. You don't have to do all the pages. Just practise small things.'
'And that's it?'
'That's it. Don't worry.'

Uitspraak. Hardop nazeggen. Niks meer. Dat gaat er bij mij niet in. Nog niet in elk geval. Ik weiger me er bij neer te leggen dat ik ze niks kan leren. Dat het hopeloos is. Omdat ze 'poor' zijn. Wat een onzin. Gelukkig hoef ik niet alle bladzijden voor dit semester te doen. Ook zoiets: niemand zegt wanneer de examens zijn en welke stof daarvoor doorgenomen moet zijn. Dat leek me toch wel handig maar zelfs LIO'er Santa Maya had geen idee toen ik het haar vroeg. We moeten zien hoe we het gaan doen want klas 4 en 5 doen we samen tot zij begin december weggaat. Klas 1, 2, 3 en 6 doe ik alleen en gaan goed. Klas 4 en 5 zijn lastiger en moeten beter. Laat me nog even nadenken hoe. Ik heb wel ideeen. Want we gaan ervoor. Jogeh hoenoes (je kunt het). Projaas gurnoes (probeer het).

  • 22 November 2011 - 11:05

    Mem:

    Hoi lieve Jelmer!

    Jogeh hoenoes, Jelmer, lesgeven! Wat fijn dat het zo goed gaat in klas 1, 2, 3 en 6 en dat je het lesgeven zo leuk vindt! Jammer van klas 4 en 5, maar hopelijk vind je een manier waardoor er toch iets gaat veranderen, jij gaat er in ieder geval voor en meer kun je niet doen.
    Hoe is het weer daar? Is het zoals men zei, overdag lekker warm en koude nachten? Wij leven al dagen in een zeer mistige wereld, maar deze week wordt het weer beter, volgens de Pieten Paulusma onder ons.
    Met ons gaat het goed, Daniel, Marieta, Jorijn en Ferieke zijn deze week met vakantie, een midweek naar de Huttenheugte, daar hadden ze veel zin in.

    Ik wens je wederom heel veel plezier en succes daar! Tot een volgende keer!

    Heel veel liefs van mem!


  • 22 November 2011 - 17:58

    Sanne:

    Hoi Jelmer!

    En na mem of voor mem komt altijd een verhaaltje van je lieve zus! ;-) Wat fijn dat je zo snel al weer een verhaal op je site hebt gezet en ook heel fijn dat we een mailtje van je kregen. Blij om te horen dat het goed met je gaat!

    Het lesgeven valt nog niet mee daar, kan ik wel opmaken uit je verhalen. Maar jij wilt het dan ook graag goed dan en alles eruit halen wat er in zit. Leuk dat je zo enthousiast bent en je zo inzet om het onderwijs enigszins te verbeteren. Kom je in januari een keer bij mij lesgeven? :-)

    Zoals mem al schrijft is het al dagen mistig hier, ik kan me dus zo voorstellen wat jij vorige week op de berg gezien hebt.... haha.

    Morgen gaan we gezellig pepernoten bakken en pietengymmen en we hebben de schoen gezet in de klas, spannend! Volgende week is mijn hutspot al, wordt weer superleuk! Een vader gaat filmopnames maken, dus jij kunt het ook bewonderen als je weer thuis bent.

    Ik heb je verlanglijstje gelezen, Sinterklaas gaat z'n best doen om wat leuks voor je te scoren.

    Nou, dat was alweer een heel verhaal. Ik hoop snel weer van je te horen/lezen!

    liefs Sanne

  • 22 November 2011 - 21:40

    Tante Ynke:

    Hoi Jelmer,

    Wat weer een leuk verslag. Er schuilt ook een echte leraar/meester in jou. We voelen bijna letterlijk jou worsteling met die groep 4/5. Hoop dat je daar nog iets kunt doorbreken. zodat je wel de gewenste respons krijgt. Ik zou je daar heel graag even willen zien, al pratend en toneelspelend, wel heel wat anders dan het onderwijs hier. Ik wens je heel veel succes en plezier. Niet alleen maar denken, ook nog genieten!

    Liefs van ons allemaal!

  • 23 November 2011 - 09:20

    Tante Hanny:

    Hoi Jelmer,

    Fijn om weer een berichtje van jou te lezen. Mooi dat het goed gaat met je Engelse lessen, al ben je niet helemaal tevreden over groep 4 en 5. Misschien komt het nog goed.
    Hier is alles oké. We (voornamelijk Jenneke en Andrea) zijn druk met voorbereidingen voor Sinterklaas. Dit jaar moet er ook een surprise gemaakt worden. Ik heb maar een hulppiet ingeschakeld...

    Dit was het voor nu.
    Liefs en oant in oare kear.
    Tante Hanny

  • 23 November 2011 - 15:51

    Charlotte:

    Hi Jelmer!
    Heee doorzetter, heel goed bezig! Ook gaat het iets minder in groep 4/5, als jij er niet was...! Geniet er van! Liefs!

  • 23 November 2011 - 18:57

    Jitske:

    Goedzo Tante Hanny, daar zijn hulppieten tenslotte voor!

    Jelmer, je bent een topper! Ik vind het écht knap dat je daar gewoon even alle klassen lesgeeft. Zo te lezen doe je dat ook echt goed, toneelspel is natuurlijk een heel handig middel voor die taalbarriere! Lijkt me heel lastig ook met 4 en 5. Alleen maar hardop nazeggen, kan me voorstellen dat dat er bij je niet in gaat. Hopelijk vind je een toch een manier om ze iets bij te brengen, want dat is wat iedere leerkracht tenslotte wil! Enne.. Jogeh hoenoes!
    Liefs Jitske

  • 25 November 2011 - 13:56

    Marieta:

    Heeey Jelmer!!

    Wij zijn weer terug van de Huttenheugte, dus eenmaal thuis was het weer 'mailchecktijd'. Natuurlijk stond daar weer een mailtje van jou, dus weer een nieuw verhaaltje :) De Huttenheugte was leuk, we hebben genoten van het zwembad. Jorijn houdt van glijbanen en het liefst zo hard mogelijk. (Gingen zelfs een keer mega kopje onder, wist niet dat ie zo hard ging en voordat ik het wist waren we beneden. Jorijn keek me geschrokken aan, en zei: Wat deden we nou mama????!) Ze hadden alles mooi versierd met kertverlichting en sinterklaasspul. De animatie werd vaak gedaan door 2 pieten, Jorijn vond het een beetje spannend maar wel leuk:) De eerste 3 dagen konden we niks van het park zien, wat een mist! Maar gelukkig konden we vanaf gisteren zien waar we waren haha.

    Érg leuk om te lezen dat jij je daar ook prima vermaakt. Zo te lezen is het ook uitdagend. Heel veel succes en heel veel plezier verder!!

    Liefs ons 4en

  • 26 November 2011 - 08:32

    Lisanne:

    Hoi Jelmer,

    Super dat je met moed er tegenaan gaat. De kinderen willen ook dat iemand vertrouwen in ze heeft!
    Heel leuk om je verhalen te lezen.
    Hier in Deventer gaat het goed. Ik ga elke dag op en neer naar Bathmen voor de huisarts.
    Wel mis ik de pianomuziek die door mijn muur heen komt.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 56675

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: