Dag 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24: Tripjesdag - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24: Tripjesdag - Reisverslag uit Pātan, Nepal van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24: Tripjesdag

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

28 November 2011 | Nepal, Pātan

Saturday is holiday. Voor mij betekent dat: zaterdag is tripjesdag.

Patan. Deze zaterdag bezoek ik Patan, een van de drie koningssteden in de vallei, naast Kathmandu en Bhaktapur. Alleen, want het plan van Sumi en Shanti om mee te reizen en dan in Patan iets anders te gaan doen ging op het laatste moment niet door. Nieuwsgierig ontdek ik de straten van Patan. Het blijkt een logische stad en met mijn boek over Nepal slenter ik soepel van tempel naar tempel. Op het Durbar Square is het een drukte van belang en als ik aankom val ik midden in de aankomst van een of andere hoge pief. Het blijkt een soort opper-dalai-lama te zijn die vandaag boeddhistische monnikken beedigt. Na een paar uur ernaar gekeken te hebben leg ik de rest van mijn tour af. Onderweg zijn een paar leuke spontane ontmoetingen: kinderen die op de foto willen, locals die met een steeds grotere stok een in de takken verstrikte duif proberen te bevrijden, kinderen die op een tempel bij me komen zitten voor een praatje. Ook duik ik nog een klein steegje in om op plastic stoeltjes en tafeltjes (peutergrootte) momo te eten. Een rustig tripje en leuk om zelf eens in Nepal op avontuur te gaan.

Pashupatinath en Boudanath. De volgende zaterdag bezoek ik deze twee heilige plaatsten vlakbij Kathmandu. Samen met Carlo, Aad en Aster. Het eerder geplande picnicuitje met de leden van de bank van de Aalubanjars ging uiteindelijk na vele familieintriges tot ieders tevredenheid niet door (wat wil zeggen ik snapte er niks van maar vond het wel best). Opgepropt in te volle minibusjes reizen we door de hectische straten van de hoofdstad. In Pashupatinath bezoeken we het hindoeistische tempelterrein en bekijken we vanaf de andere kant van de rivier de lijkverbrandig die bij de rivierbedding gaande is. Net als de andere buitenlanders, Nepalezen en familieleden: het is blijkbaar een openbare gelegenheid. In Boudanath bewonderen we de grootste stoepa van Nepal vanaf het dakterras waar we met de Himalaya op de achtergrond rustig onze banana lassies opdrinken. Vele boeddhisten bezoeken deze plaats met ons, laten de gebedsmolens draaien en strekken zich af en toe in hun volle lengte uit op de grond. Wij beperken ons tot een rondje om de kerk met de klok mee en af en toe een slinger aan een gebedsmolen. De derde heilige plaats Swayambunath bezoeken we nu niet, dat doe ik later nog wel eens. Dit was in elk geval een gezellig tripje, en leuk om de hindoeisten en boeddhisten eens aan het werk te zien op hun eigen terrein.

  • 28 November 2011 - 18:52

    Bas:

    Hey Jelmer!

    Het klinkt alsof je het erg naar je zin hebt. Mooi! Heb je beetje leuk contact met de familie?

    Voor een vak hebben we ooit een artikel moeten lezen over opvoedingsideeën in Nepal (Bhaktapur). Ik stuur het je even per mail, misschien ist wat. Tis niet zo lang, en vond het zelf erg interessant. Wellicht verklaart het ook een aantal praktijken in je onderwijs.

    Hier verder alles prima. Nieuwe baan! Pake is helaas wel slecht.

    Zet em op, en geniet!!
    Bas

  • 28 November 2011 - 21:44

    Sanne:

    Hé Jelmer!

    Wat een avontuur daar in Nepal! Je bent al bijna vier weken weg, vorig jaar kwam je al bijna weer thuis. Maar superfijn dat het daar zo goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt en leuke dingen onderneemt. Maak je ook veel foto's?

    Hier nog steeds alles goed. Gister een gedicht en surprise gemaakt voor school, donderdag vieren we sinterklaas met het team. Woensdag is mijn hutspot al! Tante Hanny en tante Jitty komen ook kijken. En mem natuurlijk en waarschijnlijk Jorijn ook met Marieta of Daniël.

    Geniet van alle bijzondere dingen die je daar meemaakt! :-) Heel veel plezier en succes met alles.

    leafs dyn suske Sanne

  • 01 December 2011 - 10:57

    Mem:

    Hoi lieve Jelmer,

    Ik zie het al helemaal voor me hoe je daar door de straten van Patan slentert! Fijn dat je zo geniet!

    liefs van mem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 56712

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: