Dag 11, 12 en 13: Bij de priesters - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 11, 12 en 13: Bij de priesters - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 11, 12 en 13: Bij de priesters

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

27 September 2010 | Ghana, Kumasi

Running stomach. Zo noemen ze het hier, als je een verhouding met het toilet aangaat. Ik ben ziek geweest, maar het gaat al weer veel beter. En er werd goed voor me gezorgd. Donderdag zijn priester in wording Naud en Ester de hele dag bij me gebleven, vrijdag heeft Father Peter me naar de dokter in het ziekenhuis gebracht. Daar kreeg ik zoveel pillen dat ik heb overwogen een eigen apotheek te beginnen. Maar ze werken, ik knap goed op, maandag ben ik er weer. Zeker ook dankzij de mensen hier.

We wonen nu bij de priesters van de Corpus Cristi Parish in Kumasi. In de gastverblijven hebben Ester en ik elk onze eigen kamer aan de gang waaraan ook de kamer van Barbara grenst. Zij is een Duitse lerares die hier les geeft op een school verbonden aan de Rooms Katholieke kerk. We delen een woonkamer waar gelezen en gepraat kan worden. De maaltijden zijn in het centrale gebouw aan tafel met de Fathers (de priesters), die erg vriendelijk en gastvrij zijn. Er wordt vrijuit gepraat, gevraagd naar de afgelopen dag, gelachen. En met aandacht hulp geboden als er iets is, zoals bij een ongewenste toiletaffaire. Ook Mercy is aardig, zij kookt. En moedigt aan: 'Eat more, so you get stronger!' 'Yes, I'll try, I'll try.'

Door bij de Ghanezen te wonen krijgen we veel van het Ghanese leven mee. Zoals zaterdag, toen ik Emmanuel tegenkwam, een vriend van Barbara. 'There's a wedding, will you come?' Ik vraag me af of het toekomstig bruidspaar dat wel leuk vind. 'Of course they like it! It's no problem!' Er klinkt bijval van de vele omringende Ghanezen. 'Now change!' Ik kleed me om en met m'n meest trouwerijwaardige kleren (geen porem) zie ik een Ghanese bruiloft. In het TWI, maar Emmanuel gaf me een mooie troef: het programmaboekje. Het is leuk. Zwart pak, witte jurk, getuigen, ringen, foto's maken. En veel muziek, allerlei Roomse gebruiken, lachen, feliciteren tijdens de dienst, dansen. Overigens start de dienst een uur te laat en komt de helft van de gasten na het jawoord binnen. Maar daar kijkt niemand van op.

  • 26 September 2010 - 17:30

    Sanne:

    Hé Jelmer,

    Balen dat je ziek geweest bent, maar gelukkig zorgen ze daar goed voor je! Fijn dat je weer wat opgeknapt bent. We vonden het hartstikke leuk dat je even belde, even 'live' contact! :-)

    Grappig dat je bij een bruiloft bent geweest, dat gaat heel anders dan hier zo te lezen. En wat moet het indrukwekkend en aangrijpend zijn om de kinderen daar te zien en te horen wat hun toekomstbeeld is. Wat hebben wij het hier dan goed en wat hebben wij een geluk dat 'onze' kinderen hier naar goede scholen kunnen en ouders hebben die ze op kunnen voeden. Wat een andere wereld!

    Morgen ga ik weer aan het werk en mag ik weer genieten van mijn lieve kindjes! :D Ik heb de kinderen ook verteld dat jij in Ghana bent, dat vonden ze wel bijzonder, ook al begrijpen ze het waarschijnlijk niet helemaal.

    Hé broertje, rustig aan daar en geniet ervan!

    liefs Sanne

  • 26 September 2010 - 18:11

    Mem:

    Lieve Jelmer!

    Gelukkig ben je weer wat opgeknapt! Heel fijn dat je vanmiddag even belde en ik ben blij dat ze daar zo goed voor je zorgen en om je denken!
    Wat leuk om zo'n trouwerij mee te maken, je doet wel heel veel verschillende indrukken op zo!
    Hopelijk blijft het verder goed met je gaan en kun je morgen weer aan het werk bij de kindertjes.
    Geniet ervan!

    Tot de volgende keer!

    Veel liefs van mem!


  • 27 September 2010 - 07:42

    Hanny:

    Hoi Jelmer,
    Je hebt je ziekte
    komisch beschreven maar dat was het vast niet!
    Ik ben blij dat je weer wat bent opgeknapt!
    Ik was erg geroerd door wat je schreef over de kindjes. Wij kunnen het ons niet voorstellen.
    Ik hoop dat je je werk nu weer kunt doen en iets voor hen kunt betekenen.

    Liefs en pas ook goed op jezelf,
    tante Hanny

  • 27 September 2010 - 20:18

    Jitty:

    Ja je bent een kei in dingen grappig te brengen.Maar wat was het even een en al ellende voor jou!
    Je maakt er wel van alles mee .Zaterdag nar Eduard geweest hij vierde zijn verjaardag, morgen nog naar Ria.
    alle goeds daar en liefs van mij Jitty.

  • 28 September 2010 - 08:04

    Jega:

    Haha.. ja je kan er ook niet omheen bijna. Running stomach hoort een beetje bij exotische oorden bezoeken ;).


  • 28 September 2010 - 19:02

    Boukje:

    He Jelmer,
    alweer aan de beterende hand lees ik, het verhaal van de kinderen is wel indrukwekkend.
    morgen ga ik weer stage lopen bij kinderen die het heel wat beter hebben
    de groep bestaat uit 4 peuters, vier kleuters en een baby
    dus weer een drukke dag.
    ik ga nu nog even bezig met school groetjes
    Boukje (en hoop dat je weer snel helemaal beter bent)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mereko Ghana!

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Dag 34 en 35: Voorbij

18 Oktober 2010

Dag 33: Afscheid nemen

14 Oktober 2010

Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan

10 Oktober 2010

Dag 26, 27 en 28: Ze bestaan

07 Oktober 2010

Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel
Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 56701

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: