Dag 5: Het dorp - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 5: Het dorp - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 5: Het dorp

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

18 September 2010 | Ghana, Accra

‘Mahaa!’ (goedemiddag)
‘Mahaa!’
‘Wo ho te sen?’ (hoe gaat het?)
‘Eye! Na wo nso e? (goed! en met jou?)
‘Eye! Eye.’
‘What’s your name?’
‘My name is Jelmer.’
‘Hemme.’
‘Haha, Jelmer.’
‘Jemmer.’
‘Yes, Jelmer, very good!’
‘You have a beautiful name.’
‘Well thank you. And what’s your name?’
Het jongetje van 7 vertelt zijn onnavolgbare naam. Nadoen is erg moeilijk en erg lachopwekkend. Zijn zus van 10 blijkt een even lastige naam te hebben.
‘Wow, that’s difficult. But your names are also beautiful. They told me my Ghanaian name is ‘Kwadjo’. Dat betekent: geboren op maandag.
‘Kwadjo! Aah!’
‘Yes, Kwadjo.’
‘You look very beautiful.’
Het meisje van 10 houdt van exotisch.
‘Haha, thank you, you too, you too.’
‘Haha.’
‘Mereko, I’m leaving.’ (ik ga)
‘OK.’
‘Medaase, bye bye!’ (bedankt)
‘Bye bye!’

Ik ben in het dorp. Na de tocht met Marlieke, Ester, Mijke en Emma van gisteren naar de dorpsbron om water te halen ben ik nu zelf Kokobeng aan het verkennen. Zonder duidelijk doel probeer ik doelgericht rond te lopen. Overal wordt ik aangekeken. Iedereen zit of loopt ook op straat, niet gezien worden is onmogelijk. De kleintjes roepen ‘Obruni! Obruni!’ (blanke, blanke) en zwaaien vrolijk van een afstandje. De volwassenen knikken rustig, en houden het vaak bij ‘Mahaa, mahaa, wo ho te sen, eye, na wo nso e, eje’. En af en toe wordt er een langer praatje gemaakt. Dan komt het familielid dat goed Engels kan spreken tevoorschijn, om het gesprek niet door mijn beperkte TWI te laten stokken. De TWIles van Marlieke van vanochtend blijkt nu al goed in de praktijk te werken, maar de louter TWI sprekende ouderen zijn na de begroeting lastig te volgen. Dan is daar de zoon, die het gesprek overneemt als zijn zus in half TWI half Engels heeft verklaard met mij naar Holland te gaan. Lijkt me gezellig, maar ik moet verder. Ik heb een voetbalveld zien liggen.

‘He! You play?’
‘Yes, I play.’
Twee Ghanese jongens, een op doel, een in het veld. Ik loop het veld op. Krijg de keiharde oranje bal toegespeeld. Wip hem op. Houd een paar keer hoog. Speel de bal terug naar de spits. Hij neemt aan en schiet de bal door de 3 palen recht de bush in. Goal! We voetballen. Hoeven weinig te zeggen. Voetbaltaal blijkt intercontinentaal. De spits roept na een mooie goal ‘Messi, Messi!’ Hij is Messi. Dan vraagt hij:
‘You know Kevin-Prince? Oeate?’
‘Kevin-Prince...?’
‘Kevin-Prince Oatena? Oaten?’
‘Boateng? Yes! I know him.’
‘He plays voor Ghana.’
‘Yes, I saw him, in South-Africa. He was good!’
‘Yes, Ghana is the best!’
‘Ah, and Asamoah Gyan! He scores all the goals!’
‘Yes! Haha!’ Iets onverstaanbaars met ‘obruni’ tegen de keep. ‘Yes, he was good!’
We spelen verder. Er komt een klein jongetje bij die over een geweldige trap blijkt te beschikken. Hij is de nieuwe Messi. Ik moet weer gaan. Ik bedank ze, het was leuk. We schudden de hand. ‘You were good, thank you.’ Haha, you too, you too.’ Ik loop terug. Door de bush. Naar de compound. Met een lach. Van oor. Tot oor. Mepe Ghana papaapa.

  • 18 September 2010 - 18:35

    Mem:

    Hoi leave Jelmer!

    Wo ho te sen?
    Uit je mooie verhalen op te maken gaat het heel goed met je en heb je het erg naar je zin. En dat vinden wij natuurlijk heel fijn voor je!
    Dus je hebt ook al een metgezel voor de terugreis...

    Tot snel!

    Veel liefs van mem xxx

  • 19 September 2010 - 10:12

    Sanne:

    Hé leaf broerke!

    Wat kun jij leuke verhalen schrijven zeg! Ik denk dat je thuis wel een boek kunt maken, haha. Ik ben blij dat het daar zo leuk is en dat het goed met je gaat. Dus het eten daar bevalt je wel! ;-) En leuk dat je al gevoetbalt hebt, dat was ook één van je doelen toch?

    Hier gaat alles goed. De informatieavond ging heel goed en de ouders vonden de film superleuk! Gister met Marieta pannenkoeken gebakken, nog rustig op het front dus...

    Ik heb je vrijdag gesmst, maar ik weet niet of je nog smsjes kunt ontvangen. Dat horen we wel even!

    Heel veel plezier daar, geniet ervan en doe voorzichtig! We wachten weer op je volgende verslag. :D

    liefs Sanne xxx

  • 19 September 2010 - 10:32

    Heit:

    hoi jelmer,

    Mooie verhalen allemaal,
    maar de cassis fabriek
    heeft inmiddels werktijdverkorting aangevraagd en ik ben al bijna een week verbannen naar de slaapkamer door de dames, dus je begrijpt dat ik het zwaar heb. We zijn blij dat je het naar je zin hebt en natuurlijk ook een beetje trots....

    heit

  • 19 September 2010 - 10:44

    Boukje:

    Hoi Jelmer,
    Ik heb met belangstelling je reisverslagen gelezen tot nu toe en volgens mij gaat het prima daar.
    Houden zo, het is vanmorgen hier weer guur weer. We hebben de kachel maar aangezet.
    Mart heeft gisteravond een barbeque feestje gehouden voor zijn verjaardag in de garage. Super gezellig, dus het was vrij laat voordat we naar bed konden. Want je weet hoe dat gaat, de jeugd gaat nog even uit en de achterblijvers mogen opruimen......
    Jelmer, nog veel plezier de komende vier weken, geniet ervan. We Lezen het wel. Groetjes van ons allemaal.
    Boukje

  • 19 September 2010 - 11:12

    Wolter:

    Goeie jelmer ,
    Je krijgt nu vele reactie op je mooie verslagen.Als ik het zo lees heb je het aardig na je zin, en elke dag is weer een verassing wat je beleeft en het mooie weer daar. jelmer het gaat je goed en we wachten op het volgende verslag. O ja De Graafshap- sc Heerenveen 3-2 knap .....
    Oant sjen

  • 19 September 2010 - 13:07

    Jorijn:

    Lieve ome Jelmer,
    ik heb het steeds over jou... Jelmer, tietuig, boven, ballon! Ik denk namelijk dat jouw vliegtuig tussen de luchtballonnen vloog:) Owja, ze hebben het ook steeds over Ghana, dus doe ik dat ook maar :)
    Heb je ook een foto van Ghana of van jou? Als je die niet op deze site kan krijgen heb ik pech. Maar ik mis je best wel, dus ik dacht: Zo kan ik je even zien! Veel plezier daar verder!! xje van Jorijn

  • 19 September 2010 - 14:51

    Marit:

    Hé Jelmer!
    Leuk om je kort en krachtige verslagen te lezen! Ik krijg er meteen beelden bij. Mooi te lezen dat voetbal zijn eigen taal spreekt en dat je zo makkelijk met de mensen daar contact maakt! Waardevolle ontmoetingen zijn dat. Op de één of andere manier dacht ik je gister drie keer te zien lopen op de 'dag voor de amateurkunst' hier in lwdn haha! Maar volgens mij is 't daar veel interessanter ;). Veel plezier nog en tot leesze!
    xxx

  • 19 September 2010 - 15:47

    Afke:

    Bedankt voor weer een leuk verslag. Ik probeer regelmatig even te kijken en te lezen hoe of het met je gaat.
    Groeten, hoi.

  • 19 September 2010 - 15:57

    Hanny:

    Hoi Jelmer,

    Leuk om je belevenissen te volgen. Wij kunnen ons op deze manier een beetje een voorstelling maken van het leven daar. Hopelijk volgt er nog veel meer!

    Liefs, tante Hanny

  • 19 September 2010 - 16:15

    Tante Ynke:

    Hé Jelmer,
    Wat een leuke verhalen. We volgen je van verslag naar verslag. Het is steeds leuk om weer even te lezen. We wensen je veel succes en plezier daar in 'de verre'.

    Liefs van ons allemaal.

  • 21 September 2010 - 12:16

    Mem:

    Lieve Jelmer!

    Al een tijdje niks meer van je gehoord, maar zoals je zelf al zei: geen bericht is goed bericht! Daar gaan we dan maar van uit! Sms-en lukt niet meer? Heb je ook persoonlijk een mailtje gestuurd, heb je die wel gekregen?
    Deze week ben je bij de kinderen begonnen, hoe is dat?
    Hoop snel weer wat van je te horen/lezen!

    Veel liefs van mem!xxx

  • 21 September 2010 - 17:39

    Ton En Jose Castelyn:

    He Jelmer

    Je mem was hier vandaag en vertelde over jou Afrikaans avontuur en dat we je kunnen volgen op jou site.
    Erg interessant. Voor jou zal het ook wel ingrijpend zijn, zo een andere wereld. We hebben veel respect voor je, dat je tussen je studie door ook nog deze reis onderneemt.

    Pas goed op jezelf en we blijven je volgen.

    Groeten van Ton en Jose

  • 21 September 2010 - 21:32

    Jitty:

    l
    lieve jelmer
    het duurde even eer ik door had hoe ik jou moest vinden.
    Maar het is erg fijn om te horen hoe het met jou gaat.
    Hier alles goed , het weer ie wat opgeknapt gelukkig. oant sjen en veel plezier dikke tut Jitty.

  • 22 September 2010 - 21:13

    Ayla:

    Wist niet dat jij iets van voetbal wist.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mereko Ghana!

Recente Reisverslagen:

18 Oktober 2010

Dag 34 en 35: Voorbij

18 Oktober 2010

Dag 33: Afscheid nemen

14 Oktober 2010

Dag 29, 30, 31 en 32: Zonder plan

10 Oktober 2010

Dag 26, 27 en 28: Ze bestaan

07 Oktober 2010

Dag 23, 24 en 25: De voetbaltafel
Jelmer

Actief sinds 04 Sept. 2010
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 56644

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 19 Augustus 2014

Kita pergi ke Indonesia!

30 Augustus 2013 - 28 September 2013

Main India ja raha hun!

08 November 2012 - 20 Januari 2013

Ek gaan na Suid-Afrika toe!

02 November 2011 - 15 Januari 2012

Ma janchoo Nepal!

13 September 2010 - 17 Oktober 2010

Mereko Ghana!

Landen bezocht: