Dag 2 en 3: Naar Kokobeng - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3: Naar Kokobeng - Reisverslag uit Accra, Ghana van Jelmer Kooistra - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3: Naar Kokobeng

Door: Jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer

16 September 2010 | Ghana, Accra

Ontbijt. Asare heeft ons meegenomen naar een standje op straat. Op plastic stoeltjes krijgen we een bord met iets wat op boor met ei lijkt, en een mok met iets bruin vloeibaars. Het is lekker. Boven ons golfplaten, voor ons houten tafeltjes waar de vrouwen het eten op het vuur zetten. Op straat lopen vrouwen voorbij met dingen op hun hoofd: bananen, wortels, sla, kleden, schroevendraaiers, prenten. Onze mevrouw koopt een sla. Samen tillen de vrouwen de enorm zwaar lijkende last weer op het hoofd van de marktmevrouw. Zo lopen er nog veel meer vrouwen langs. Zij gaan blijkbaar over de hoofdzaken.

Vandaag reizen we naar Kokobeng. Asare neemt ons bij de hand, wij volgen gedwee. Ik weet niet hoelang de –

Het licht valt uit. De stroom is uitgevallen. Of zo. Zaklamp aan. Verder schrijven.

Ik weet niet hoelang de busreis duurt. Maar het maakt ook niet uit. We zitten en we zijn en verder niks. Ik denk niet ‘nu moeten we eerst zo en zo lang wachten tot we vertrekken, en dan zo en zo lang in de bus zitten, en dan dit of dat’. Ik zit hier wel lekker en dat is dat. Zien wel. In de bus zien we Total Love 1 & 2, Dangerous Mother, en Hidden Treasure. Vier Nigeriaanse films van het hoogste niveau. Zeurende vrouwen, shots van kin tot kruin, en een strooptrage verhaallijn. Topvermaak. Buiten verandert het landschap, de marktvrouwen blijven. Als de bus traag rijdt drommen de koopwaren om de busramen samen, en wordt al rijdende brood aan de passagiers verkocht. De betere AH-to-Go.

In Kumasi zegt Asare ons uit te stappen. Dus we stappen uit. Als de bagagedeur opengaat, gillen tientallen vrouwen het luidkeels uit, waarna ze door een man met roe worden weggeslagen. Draagsters, vertelt Yao ons in de jeep. Hij is ons komen ophalen en brengt ons naar zijn huis, de compound van GWG. De weg wordt roder, de kuilen dieper, de lol groter. Het laatste stukje is echt geen weg, maar we doen alsof, werkt net zo goed.

Het pand van GWG is mooi. De klamboes hangen, het slaapt heerlijk. Met oerwoudgeluiden: ‘krekels’ (als typemachines), ‘beesten’ (af en toe papier doorscheuren), ‘diertjes’ (belletje voor klerk’, en nog veel meer geluiden (verkrijgbaar in de betere kantoorzaak). En het is gezellig, met Yao, Marlieke, Henrike, Maike, Mijke, Emma, Ester, en Sahare (bijna 2) en Tamar (bijna 1). Morgen drummen. En fufu stampen. Ik ben in Afrika, Afrika is leuk. Weltrusten.

• 16 September 2010 - 18:52

Tonnie Haitsma:

Al heel wat indrukken te verwerken gehad! Hoop snel weer iets te kunnen lezen van je belevenissen in Ghana.
    groetjes vanuit een regenachtig Workum

• 16 September 2010 - 20:24

Dani/Marieta/Jorijn:

Allereerst... Er staat Dani ipv Daniël, anders past t niet in het hokje:P

Hoi Jelmer,
    leuk om te lezen dat je je zo goed vermaakt. We zijn benieuwd naar wat er nog meer op je pad komt.

Liefs

Ps1: Volgens Jorijn zit je nog steeds in het 'tietuig' of je bent gewoon 'WEG!!' als we vragen waar je bent:)
    Ps2: Jelmer junior vindt het nog steeds heel fijn in mama's buik:)

• 16 September 2010 - 20:37

Mem:

Wat een belevenissen nu al! Heel fijn om het zo een beetje met jou mee te beleven. Bij ons is alles goed!

Veel liefs van ons!

Heit, mem en Sanne

• 17 September 2010 - 15:46

Bas:

Kooistra!

Klinkt goed volgens mij, fijn dat je het daar naar je zin hebt. Ik betrapte mezelf er op dat ik je voor morgenavond wilde bellen voor filmavondje, ff wennen dat je er niet bent hoor :-P

Ben erg benieuwd naar meer verhalen (en foto's!) van daar!

Have fun!
    Grz,
    Bas

• 17 September 2010 - 15:50

Hallo Jelmer:

Wat een mooi reis verslag We kijken al uit naar het vervolg Pake en Beppe

• 17 September 2010 - 18:34

Gert En Jitske:

Wat fijn dat je er bent.
    Wat ben je in een andere wereld terecht gekomen. Moet zeker wel wennen.
    De cultuur, de gewoontes het eten...
    We wensen je een leuke tijd in het weeshuis.

• 17 September 2010 - 21:11

Ayla:

Fufu! Hoe vind je dat? Leuk te lezen, goeie sfeerimpressies..

kus

• 18 September 2010 - 10:57

Fam. O Krist:

Hoi, Jelmer,
    Wat een belevenis om daar in Ghana te zijn, zeg. Het leven daar is natuurlijk ontzettend anders dan hier. Bij jou daar is het lekker warm, bij ons lijkt het al herfst. Houd je ook alles in een soort van dagboek bij? Je doet waarschijnlijk zoveel indrukken op , dat moet je niet vergeten. Maar dat zal ook wel niet. Geniet van je aanwezigheid daar en we lezen zo nu en dan hoe of het gaat met je. Vooral de meiden vinden dat geweldig!!! Groeten van ons.

• 18 September 2010 - 11:11

Andrea Krist :

hallo jelmer
    hoe gaat het daar is het leuk of niet leuk en hoe lang blijf je daar en hoe praaten ze daar ??
    en ik ga 18 september ga
    ik bij beppe hanny slapen
    en ik hoop dat je het daar leuk hebt en dat de kinderen het snel beter hebben ze zijn vast blij dat je er bent om hun te
    helpen nou dit was het ik spreek je vast weer
    groetjes andrea

• 18 September 2010 - 11:18

Afke:

Domme vraag daarnet, natuurlijk houd je alles in een dagboek bij. Stom stom.

• 18 September 2010 - 11:48

Jenneke Krist:

Hallo Jelmer,

Hoe was het in het vliegtuig?
    Dat lijkt mij ook zo leuk!
    Wat ga je nu met die kinderen doen?
    Veel succes!
    Groetjes Jenneke.

• 18 September 2010 - 12:40

Hallo Jelmer.:

Wat mooi,alweer een nieuw verslag,we volgen je op devoet,en wensen je het allerbestejou pake en beppe daag.,